Przewoźnicy Kolejowi zwracają uwagę, że projektowany program wsparcia remontów infrastruktury na najbliższe osiem lat nie obejmuje wskaźników jakości utrzymania. Rodzi to obawy, że PKP PLK nie zostanie zdopingowana do zapewnienia odpowiedniej jakości utrzymania.
Wkrótce Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju podpisze z PKP PLK umowę wieloletnią na utrzymanie infrastruktury. Dokument nie będzie opiewał na 10, lecz na 8 lat. MIR uzasadnia to okresem trwania najbliższej perspektywy unijnego dofinansowania. MIR opracowało projekt programu „Pomoc państwa w zakresie finansowania kosztów zarządzania infrastrukturą kolejową, w tym jej utrzymania i remontów na lata 2015–2023”, który zagwarantuje wieloletnie finansowanie ze środków publicznych zarządzania infrastrukturą kolejową, w tym jej utrzymania i remontów.
- Zakłada się, iż umowa wieloletnia zostanie zawarta bezpośrednio po przyjęciu programu wieloletniego przez Radę Ministrów – informuje Piotr Popa, rzecznik Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju.
Nie zmniejszać kwoty programu!
- Uwagi do projektu umowy ma Związek Niezależnych Przewoźników Kolejowych. - Kwota 38 mld zł (do 2023 roku) oznacza istotny wzrost poziomu nakładów państwa na utrzymanie infrastruktury kolejowej. Należy jednak pamiętać, że w obliczu konieczności nadrobienia wieloletnich (szacowanych na 50 mld zł) zaniedbań nawet tak znaczne środki mogą okazać się niewystarczające. Stanowczo sprzeciwiamy się również ewentualnym próbom zmniejszania wartości Programu, o czym ostatnio się wspomina - pisze ZNPK.
- Niestety projekt Programu nie mówi wprost jakie parametry mają obowiązywać na poszczególnych odcinkach. W naszej opinii jest to kluczowy aspekt: angażując tak znaczne środki należy wprost wskazać, na co konkretnie publiczne środki zostaną wydatkowane. Użytkownicy torów chcą wiedzieć, jakie parametry (prędkości, naciski osiowe, długości składów) będą obowiązywały na poszczególnych odcinkach. Proponowane w projekcie rządowej uchwały wskaźniki procentowe nie informują użytkowników kolei i opinii publicznej do jakich parametrów mają być wyremontowane poszczególne linie. Stanowczo domagamy się podania tego do publicznej wiadomości.
Nie ma mechanizmu motywacji
- Zdaniem ZNPK, zasadnym będzie wprowadzenie do Programu (oraz Umowy zawartej na jego podstawie) mechanizmu motywującego zarządcę do optymalnego wydatkowania środków alokowanych w ramach Programu. Proponujemy zatem, by corocznie poddawać ewaluacji wykonanie Programu na poszczególnych liniach i od tego uzależnić wypłatę premii dla pracowników PKP PLK wszystkich szczebli, a także umożliwić różnicowanie poziomu premiowania w zależności od osiągnięć w ramach poszczególnych regionów. Ewaluacja musi się odbyć przy aktywnym udziale przewoźników – użytkowników infrastruktury zarządzanej przez PKP PLK – proponuje związek przewoźników.
- Odpowiednio skonstruowany system premii ma szansę wesprzeć wdrażane przez zarządcę procesy restrukturyzacyjne i jego transformację w kierunku w pełni nowoczesnego i efektywnego przedsiębiorstwa. Warto nadmienić, że mechanizm taki będzie oznaczał wypełnienie zobowiązania Państwa Członkowskiego w zakresie systemu zachęt dla zarządców infrastruktury, a więc obowiązku wynikającego wprost z Dyrektywy 34/2012/WE. Powiązanie jakości oferowanych tras kolejowych z poziomem nagród finansowych dla kadry PKP PLK (każdego poziomu) będzie oznaczało włączenie bardzo silnego mechanizmu napędzającego realizację Programu – podsumowuje ZNPK.
Stanowisko PKP PLK:
Program „Pomoc państwa w zakresie finansowania kosztów zarządzania infrastrukturą kolejową, w tym jej utrzymania i remontów na lata 2016 – 2023” jest strategicznym dokumentem rządowym. Po jego przyjęciu przez Radę Ministrów planowane jest podpisanie pomiędzy MIR a PKP PLK umowy wieloletniej, której projekt jest obecnie przygotowywany przez MIR i PLK.
W tejże umowie zawarte zostaną bardzo szczegółowe wskaźniki utrzymania parametrów odcinków, zgodnie z przypisana kategorią. Trzeba podkreślić, że w ramach przygotowywania Programu analizą objęto wszystkie odcinki linii kolejowych będących w zarządzie PKP PLK S.A. (1653 odcinki) oraz uwzględniono wszystkie kolejowe branże techniczne oraz poszczególne rodzaje urządzeń i obiektów na liniach. Dla każdego odcinka linii określono kluczowe charakterystyki, w tym m.in.: wielkość i częstotliwość przewozów, prędkość techniczną, znaczenie dla ruchu międzynarodowego i krajowego.
PLK będzie zobowiązana do przekazywania szczegółowego raportu dotyczącego stanu utrzymania linii w cyklu kwartalnym i rocznym. Tym samym środki publiczne przekazywane na rzecz narodowego zarządcy infrastruktury kolejowej w ramach wieloletniego kontraktu będą podlegać ścisłej kontroli.
Mirosław Siemieniec
Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.