Łódzka Kolej Aglomeracyjna i Newag podpisały dziś w Łodzi umowę na dostawę 14 elektrycznych zespołów trakcyjnych Impuls 2. Ostatecznie zakończyło to skomplikowany wybór oferenta w ogłoszonym w zeszłym roku przetargu. Newag pokonał w nim bydgoską Pesę i siedlecką spółkę Stadler Polska.
Umowa obejmuje nie tylko dostarczenie, ale także dwunastoletnią obsługę czternastu elektrycznych zespołów trakcyjnych z rodziny Impuls. Wartość kontraktu wyniosła ok. 267 mln zł brutto, z czego 180 mln pochodzi z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego. – Beneficjentem tych środków de facto nie będzie ŁKA, a nasi pasażerowie – podkreślał Janusz Malinowski, wiceprezes Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.
Stępień: Impulsy znane z bezawaryjności
Jak wskazywał marszałek województwa łódzkiego Witold Stępień, nowy tabor ma pozwolić spółce na znaczne rozszerzenie oferty, także w kierunkach, których dziś ŁKA nie obsługuje. Według jego zapowiedzi, pociągi ŁKA dojadą m.in. do Radomska, Piotrkowa Trybunalskiego i Tomaszowa Mazowieckiego. Wśród potencjalnych kierunków wymienił on też Bełchatów i Opoczno, choć na razie prowadzące tam trasy nie są zelektryfikowane. – Liczymy też, że w związku z wystawą Expo będziemy mogli zagęścić ofertę na linii do Warszawy – mówił.
Stępień przypomniał też o skomplikowanym przebiegu zamówienia na nowe jednostki. – Rywalizacja między oferentami była ostra – oceniał – ale ostatecznie wybraliśmy pociągi polskiego producenta, które są znane z nowoczesności i niezawodności – dodał. O dobrych wynikach eksploatacyjnych jednostek Impuls przekonywali też przedstawiciele Newagu.
Druga generacja Impulsów czerpie z doświadczeń pierwszej
– Zgodnie z doświadczeniami innych przewoźników pociągi te mają dostępność powyżej 99% – przekonywał Zbigniew Konieczek, prezes Newagu. – W przypadku ŁKA będzie tak samo – zapewniał. – Gratuluję świetnego wyboru. Jesteśmy tańsi i pod względem kosztów zakupu, i późniejszej eksploatacji, co będzie istotne także już po 12-letnim okresie naszego serwisu – wskazywał natomiast Zbigniew Jakubas, główny akcjonariusz spółki.
– W przypadku Impulsów drugiej generacji wykorzystamy wszystkie najlepsze doświadczenia, które zdobyliśmy dotychczas – mówił Józef Michalik, wiceprezes Newagu. – Impuls 2 będzie jednak nieco dłuższy, a we wnętrzu zastosowaliśmy materiały trwalsze, estetyczniejsze i tańsze w utrzymaniu – podkreślał. Na niskie koszty eksploatacji wpływ ma mieć także niewielka waga pojazdów.
Termin dostawy może zostać przyśpieszony
Pierwszy Impuls ma trafić do Łodzi w październiku przyszłego roku. Jak zadeklarowali jednak dziś przedstawiciele producenta, termin przekazania jednostki będzie można przyśpieszyć. Na taką propozycję entuzjastycznie zareagował marszałek Witold Stępień. Dostawa wszystkich 14 ezt ma zakończyć się w roku 2019.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.