Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

UM Łódź: Tunel średnicowy musi powstać przed Expo 2022

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
19-09-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
UM Łódź: Tunel średnicowy musi powstać przed Expo 2022
fot. Roman CzubińskiLokalizacja przyszłej stacji Łódź Centrum
Do końca roku PKP PLK planują podpisać umowę z wykonawcą tunelu Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Żabieniec. Nie są jeszcze znane szczegóły dotyczące harmonogramu prac oraz związanych z nimi utrudnień w ruchu na łódzkich ulicach. Dokładne dane, których potrzebują władze miasta, by skoordynować z nimi pozostałe inwestycje, będą znane dopiero po zakończeniu prac projektowych.

– Podpisanie umowy jest zaplanowane w czwartym kwartale bieżącego roku. Po podpisaniu umowy wykonawca przedłoży do zatwierdzenia szczegółowy harmonogram prac. Zamówienie ma zostać zrealizowane w ciągu 48 miesięcy, a więc nie później, niż do końca 2021 r. – informuje Joanna Kubiak z biura prasowego PKP PLK. Jak informowaliśmy wczoraj, za najkorzystniejszą uznano ofertę konsorcjum szczecińskiego Energopolu oraz PBDiM z Mińska Mazowieckiego.

Odkrywka w sercu miasta

Inwestycja będzie realizowana w formule „projektuj i buduj”, podobnie jak wcześniej dworzec Łódź Fabryczna. – W pierwszym okresie będziemy czekali na wyniki prac projektowych, które pozwolą nam na skoordynowanie z budową tunelu pozostałych planowanych działań inwestycyjnych, w tym przede wszystkim projektów rewitalizacyjnych – zapowiada Marcin Dyguda z Zarządu Inwestycji Miejskich. Dopiero wtedy będzie można podać więcej szczegółów na temat tego, jak inwestycja wpłynie na organizację ruchu w mieście.

– Z pewnością nastąpią wyłączenia komunikacji miejskiej i utrudnienia dla kierowców. To bardzo duża inwestycja, wymagająca – w przypadku stacji Łódź Centrum pod skrzyżowaniem al. Kościuszki i Zielonej – realizacji technologią odkrywkową. Poczekajmy jednak na podpisanie umowy i wprowadzenie wykonawcy na budowę. Wykonawca, zgodnie z wytycznymi, musi zapewnić pełną możliwość dojazdów docelowych komunikację zastępczą – mówi Dyguda.

Skok jakościowy dla kolei

Nie sposób przecenić także znaczenia tunelu dla samego układu komunikacyjnego miasta. – To wielki dzień dla Łodzi. Zbliżamy się wielkimi krokami do namiastki metra – twierdzi Kolczyński. Choć używanie takiej nazwy – na co wskazują eksperci – jest na wyrost, biorąc pod uwagę niewielką gęstość stacji i częstotliwość odjazdów, mającą wynosić w normalnych warunkach ok. 10 minut w godzinach szczytu, po wybudowaniu podziemnego odcinka torów kolej zacznie odgrywać niebagatelną rolę w łódzkiej komunikacji miejskiej. Podróże transportem publicznym z Widzewa przez centrum na Retkinię (po wybudowaniu planowanego przystanku kolejowego przy osiedlu) czy na Teofilów staną się krótsze, niż kiedykolwiek. Znacznemu skróceniu ulegnie także dojazd do ścisłego centrum Łodzi z miast tworzących aglomerację łódzką oraz z oddalonych części województwa.

– Wybudowanie tunelu wpłynie na poprawę dostępu mieszkańców aglomeracji łódzkiej do transportu kolejowego oraz poprawi konkurencyjność kolei w stosunku do innych środków transportu. Inwestycja zakłada budowę dwóch nowych przystanków w tunelu: u zbiegu ul. Zielonej, Zachodniej i al. Kościuszki oraz u zbiegu Ogrodowej, Karskiego i Drewnowskiej. Ich budowa zapewni dogodny dojazd do centrum miasta, co z pewnością przełoży się na podniesienie atrakcyjności turystycznej Łodzi – przewiduje Kubiak. Dokończenie procesu budowy dworca Łódź Fabryczna, który ze stacji czołowej stanie się przelotową, pozwoli także na wytrasowanie połączeń dalekobieżnych wschód – zachód i północ – południe w zupełnie nowy sposób, z przystankiem w centrum Łodzi.

Kluczowa rola podczas Expo

Przedstawiciele magistratu podkreślają znaczenie inwestycji także z punktu widzenia wystawy Expo 2022, która – jeśli starania łódzkiego samorządu oraz polskiej dyplomacji na forum Biura Wystaw Międzynarodowych odniosą sukces – zostanie zorganizowana w Nowym Centrum Łodzi. – Obsługa logistyczna tej wystawy będzie odbywała się głównie za pośrednictwem kolei. Oczekujemy około 3 milionów odwiedzających w ciągu 3 miesięcy trwania wystawy. Goście będą dowożeni na teren Expo głównie koleją – mówi Kolczyński. Według wstępnych założeń pociągi mogą wtedy wjeżdżać na dworzec Łódź Fabryczna nawet co 5 minut. – Dlatego tunel średnicowy jest kluczową inwestycją dla potrzeb organizacji tej wystawy – wyjaśnia przedstawiciel UMŁ.

Warto dodać, że łódzki Urząd Miasta – mimo deklaracji prezydent Hanny Zdanowskiej, która przed dwoma laty zapowiadała gotowość dopłacenia do budowy przystanku Łódź Centrum – nie dołoży do inwestycji ani złotówki. Pieniądze na budowę tunelu będą pochodziły ze środków własnych PKP PLK oraz dofinansowania unijnego.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Łódź: Wyciek z tarczy na Włókniarzy przez kanalizację

Infrastruktura

Łódź: Wyciek z tarczy na Włókniarzy przez kanalizację

Roman Czubiński 11 lipca 2023

Łódzki tunel średnicowy: Wyciek z tarczy zatrzymał tramwaje

Infrastruktura

Łódzki tunel średnicowy: Wkrótce poważne utrudnienia na ulicach

Infrastruktura

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Łódź: Wyciek z tarczy na Włókniarzy przez kanalizację

Infrastruktura

Łódź: Wyciek z tarczy na Włókniarzy przez kanalizację

Roman Czubiński 11 lipca 2023

Łódzki tunel średnicowy: Wyciek z tarczy zatrzymał tramwaje

Infrastruktura

Łódzki tunel średnicowy: Wkrótce poważne utrudnienia na ulicach

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5