W przyszłym roku na Ukrainie rozpocznie się proces odseparowywania przewozów towarowych od pasażerskich w ramach Kolei Ukraińskich.
Proces będzie 5-etapowy. Zdaniem zarządu UŻ pozwoli on na dokładne zdiagnozowanie sytuacji finansowej przewozów pasażerskich i towarowych i zakończenie alokacji zysków z przewozów cargo na rzecz przewozów pasażerskich. Dzięki uzyskaniu jasnej sytuacji na temat sytuacji finansowej pasażerskiej części UŻ możliwe będzie wdrożenie programów modernizacyjnych i zapewne – optymalizacja siatki połączeń, z których większość nie przynosi zysków. W Polsce proces realnego oddzielenia przewozów pasażerskich od towarowych miał miejsce w 2000 i 2001 roku z momentem wydzielenia z PKP spółek PKP Cargo i PKP Intercity.
Obecnie Koleje Ukraińskie, podobnie jak jeszcze w latach 90-tych PKP, działają w oparciu o okręgi przewozowe. Istnieje więc Kolej Doniecka, Kolej Lwowska, Kolej Odeska, Kolej Południowo-Zachodnia oraz Kolej Dnieprowska i Kolej Południowa. Siergiej Michalczuk, członek zarządu Ukrzaliznytsii, zapowiedział, że kierownictwo Kompanii Pasażerskiej zostanie powołane na początku stycznia 2017 r. w oparciu o kadrę Kolei Południowo-Zachodniej. Później, do połowy 2017 roku, zakończona zostanie w ramach Kompanii integracja wszystkich oddziałów regionalnych odpowiedzialnych za przewozy pasażerskie.
Przewoźnik pasażerski będzie dofinansowywany z budżetu państwa w ramach oddzielnego zadania finansowego. Dojdzie również do wydzielenia zarządcy infrastruktury i podmiotu odpowiedzialnego za przewozy cargo. Szacuje się, że obecnie przewozy pasażerskie na Ukrainie generują straty w wysokości 7 miliardów hrywien rocznie. To, w przeliczeniu na stosunek hrywny do złotówki, ponad miliard złotych.
Wojciech Balczun, prezes UŻ, zapowiedział także spore inwestycje taborowe. Więcej na ten temat piszemy
tutaj.