PKP Polskie Linie Kolejowe prowadzą warty ponad 100 milionów złotych przetarg na modernizację magistrali E20 i linii stycznych na wschód od Warszawy. Największą zauważalną korzyścią dla pasażerów będzie powstanie nowego przystanku Warszawa Stalowa i zwiększenie przepustowości linii wybiegającej ze stolicy w kierunku Mińska Mazowieckiego. Otwarto już oferty.
Przetarg odbywa się w formule „zaprojektuj i buduj”. Przedmiotem zamówienia będą wybrane odcinki i punkty eksploatacyjne linii kolejowych numer 9, 20, 501, 502, 546, 901. Prace polegać będą m.in. na wymianie nawierzchni torowej, blokady liniowej, sieci trakcyjnej i zabudowie nowych urządzeń srk, wraz z budową nowego budynku nastawni na stacji Warszawa Wschodnia Towarowa. Wymienionych zostanie szereg rozjazdów.
Nowy przystanek Warszawa StalowaNajważniejsza z punktu widzenia mieszkańców stolicy będzie
budowa dwuperonowego przystanku osobowego Warszawa Stalowa wraz z przejściami podziemnymi. Powstanie on w pobliżu wiaduktu kolejowego nad ulicą Radzymińską, na torach łączących Rembertów z Warszawą Gdańską.
Zatrzymywać się na nim będą m.in. pociągi Kolei Mazowieckich wyjeżdżające z Warszawy Wschodniej w kierunku Legionowa, Modlina i Nasielska. Przystanek zostanie dostosowany do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach przemieszczania się. W pobliżu nowego przystanku powstanie nowa stacja metra drugiej linii – Szwedzka. Nie będą one jednak ze sobą zintegrowane i dzielić je będzie około 400 metrów.
Prace obejmą również przebudowę stacji w Sulejówku Miłosnej, Mińsku Mazowieckim, Dębem Wielkim i w Rembertowie. Zakres planowanych robót zakłada jak największe efekty – m.in. zwiększenie przepustowości linii kolejowych, przy maksymalnym ograniczeniu utrudnień w ruchu kolejowym.
Prace powyżej kosztorysu
Budżet PKP PLK przygotowany do tego zadania to 124 mln zł brutto. Niestety, jedyne dwie oferty, które wpłynęły w postępowaniu przetargowym przekraczają kosztorys. Najtańszą ofertę złożył Torpol, który zaoferował prace za 155,2 mln zł brutto. Udział w postepowaniu wzięła również Trakcja PRKiI, która zaoferowała z kolei prace za 167,5 mln zł brutto.
Obie firmy podały 60-miesięczny okres gwarancji oraz zadeklarowały wykonanie prac w 26 miesięcy od momentu podpisania umowy.
PKP PLK zakładają, że tworzenie projektu prac dla całej inwestycji potrwa do końca 2018 roku, a na początku 2019 rozpoczną się prace budowlane. Według założeń potrwają one do końca 2020 roku.