Sukcesem zakończyła się próba ewakuacji pociągu ICE należącego do Deutsche Bahn w tunelu pod kanałem La Manche. Test z udziałem 300 pasażerów przeprowadzono w nocy z soboty na niedzielę. Tym samym Deutsche Bahn zrobiło kolejny krok na drodze do uruchomienia bezpośrednich połączeń do Londynu.
Jak poinformowała Deutsche Bahn, w nocy z soboty na niedzielę w tunelu pod kanałem La Manche przeprowadzono test bezpieczeństwa oraz próbę ewakuacji pasażerów na tory z pociągu ICE. Test z udziałem 300 uczestników przeprowadzono dwukrotnie. Rzecznika spółki Eurotunnel Groupe powiedziała dziennikowi "Frankfurter Allgemeine Zeitung", że „na pierwszy rzut oka można go uznać za sukces”.
Na potrzeby testu skład ICE zbudowany przez niemieckiego Siemensa wjechał do tunelu holowany przez lokomotywę. Obie próby przeprowadzone między godziną 0.30 a 4.00 przebiegły pomyślnie. „Szczegółowe wyniki testów powinny być znane już niedługo – dodała rzecznika Eurotunnel Groupe.
Äwiczenia ewakuacyjne były „pierwszym, bardzo ważnym etapem procedury przyznania zezwolenia pociągom ICE na poruszanie się w Eurotunelu – powiedział "Frankfurter Allgemeine Zeitung" Joerg Boenisch, rzecznik Deutsche Bahn. Pociągi niemieckiego przewoźnika nie mogły jeździć tunelem do tej pory ze względu na szczególne wymagania dotyczące bezpieczeństwa. Przepisy dotyczące poruszania się pociągów w tunelu przewidują bowiem, że pociągi o długości 400 metrów muszą być jednoprzestrzenne, aby pasażerowie mogli w sytuacji zagrożenia przemierzyć skład z jednego końca na drugi. Nowoczesne składy ICE składają się jednak z dwóch niezależnych jednostek o długości 200 metrów każda, które są ze sobą połączone.
Po „pomyślnym przebiegu” ćwiczeń ewakuacyjnych, Deutsche Bahn jest nastawione „bardzo optymistycznie” do przyznania pozwolenia pociągom ICE na poruszanie się w tunelu – powiedział rzecznik DB. Po testach skład ICE wrócił do terminalu w pobliżu Eurotunelu we francuskim mieście Calais, skąd w nocy z poniedziałku na wtorek wyruszy, aby po raz pierwszy przejechać przez cały tunel do Londynu, gdzie zaprezentują go prezes Deutsche Bahn Ruediger Grube oraz niemiecki minister transportu Peter Ramsauer (CSU).
Deutsche Bahn od dawna zabiega o zgodę na uruchomienie połączenia szybkiej kolei łączącej Niemcy, Francję i Wielką Brytanię. Obecne władze koncernu postawiły sobie to zadanie wręcz jako punkt honoru.
Przed udanymi próbami ewakuacji w środę odbył próbny wjazd pociągu ICE do Eurotunelu. Na jego pokładzie znajdowali się wówczas tylko maszyniści i technicy DB oraz zarządcy Eurotunelu. Skład poruszał się z prędkością do 30 km/godz. i po kilometrze zawrócił w stronę Francji.
DB liczy, że uruchomienie połączeń z Niemiec do Wielkiej Brytanii, a w szczególności między centrami finansowymi Frankfurtem i Londynem, będzie bardzo opłacalne dla spółki. Ruediger Grube zdradził, że liczy na więcej niż milion podróżnych rocznie na tej trasie. Ważnym aspektem tego przedsięwzięcia jest także duży prestiż oraz symbol międzynarodowego kursu DB.