Na prośbę „Rynku Kolejowego”, Ministerstwo Rozwoju przedstawiło założenia Luxtorpedy 2.0, czyli kolejowej części tzw. Planu Morawieckiego.
Rząd przyjął 14 lutego 2017 r. Strategię na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, zwaną „Planem Morawieckiego”. W ogólnej informacji o projekcie nie było wzmianek na temat transportu. Jak
jednak powiedziała „Rynkowi Kolejowemu” wiceminister rozwoju Jadwiga Milewicz, rozmowy w sprawie programu Luxtorpeda trwają.
– Nie mamy żadnych widełek ani szacunków, jeżeli chodzi o koszt Luxtorpedy, musimy mieć najpierw plany zakupowe, do połowy roku chcielibyśmy skonstruować taki zamknięty program finansowy. Część tych zakupów będzie uruchomiona w tym roku, część modernizacji będzie zamawiana również jeszcze w tym roku – podkreśla Jadwiga Emilewicz. Więcej na ten temat
tutaj.
Zintegrowana sieć transportowaNa prośbę "Rynku Kolejowego” Ministerstwo Rozwoju przedstawiło bardziej szczegółowe informacje na temat Luxtorpedy. W Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju wiele miejsca poświęcone jest zagadnieniom transportu, w tym kolejowego, jako obszaru niezbędnego do osiągnięcia jej celów. Działania w tym obszarze będą służyć zwiększeniu dostępności transportowej oraz poprawie warunków świadczenia usług związanych z przewozem towarów i pasażerów – informuje Monika Ociepka z departamentu komunikacji MR.
Jak zapewnia ministerstwo, efektem tych działań będzie „zbudowanie wielogałęziowej (kolej, drogi, sieci aglomeracyjne, sieci żeglugi śródlądowej i morskiej, porty lotnicze), zintegrowanej i uzupełniającej się sieci transportowej”. – Pozwoli ona m.in. na ograniczanie jednostkowych kosztów transportu, poprawę bezpieczeństwa, jakości usług transportowych w przewozie towarów i pasażerów, dostępności transportowej w wymiarze europejskim, krajowym i lokalnym, a także ograniczenie emisji zanieczyszczeń pochodzących z tego sektora – czytamy w odpowiedzi.
Istotnym rezultatem Planu Morawieckiego ma być również zapewnienie odpowiedniego nasycenia systemu transportowego w Polsce usługami cyfrowymi opartymi o inteligentne systemy transportowe zmniejszające korki, podnoszące poziom bezpieczeństwa użytkowników infrastruktury i uczestników ruchu, integrujące wszystkich zarządców infrastruktury w ramach jednego systemu zarządzania ruchem. „Aby skuteczniej realizować cele Strategii, ujęto w niej m.in projekty strategiczne i flagowe. Wdrożenie podejścia projektowego ma na celu operacjonalizację zaplanowanych działań oraz ułatwienie śledzenia postępów w realizacji celów” – dodaje przedstawicielka resortu. Lista wspomnianych projektów liczy obecnie ok. 185 przedsięwzięć, zarówno z zakresu rozwiązań legislacyjnych, jak i konkretnych inwestycji.
Trzy filary
I właśnie jednym z projektów flagowych – jako istotnych dla gospodarki – jest projekt Luxtorpeda 2.0. – Projekt ma na celu stymulowanie rozwoju produkcji nowoczesnego taboru szynowego w oparciu o nowoczesne produkty krajowego przemysłu oraz znaczące odnowienie parku taboru kolejowego – informuje Monika Ociepka. Zgodnie z projektem Luxtorpeda, rozwój transportu szynowego oparty będzie na trzech filarach, tj. na:
- nakładach na badania, rozwój i innowacje m.in. w ramach programu sektorowego Innotabor, finansowanego z Programu Inteligentny Rozwój;
- zakupie nowego taboru;
- modernizacji eksploatowanego taboru szynowego.
Jak informuje MR, w ramach programu sektorowego
Innotabor „Innowacyjny tabor szynowy do przewozów pasażerskich, towarowych i specjalnego przeznaczenia”, który realizowany będzie w latach 2017-2023 w trzech etapach, przedsiębiorcy taboru szynowego złożyli wnioski na dofinansowanie projektów badawczych na łączną kwotę 1,2 mld zł. W ramach pierwszego etapu, który realizowany będzie już w II kwartale br. wnioski złożono na kwotę 160 mln zł i dotyczą one projektów badawczych zarówno w zakresie miejskiego taboru szynowego, jak i międzymiastowego. – Wykorzystanie wyników projektów pozwoli uruchomić seryjną produkcję nowoczesnych i konkurencyjnych pojazdów szynowych – uważa MR.
Trwają rozmowy z przewoźnikami– W sprawie zakupu i modernizacji taboru szynowego Ministerstwo Rozwoju oraz Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa prowadzą obecnie uzgodnienia z przewoźnikami odnośnie ich potrzeb w tym zakresie. Po dokonaniu uzgodnień zostaną zdefiniowane niezbędne środki finansowe – podsumowuje przedstawicielka resortu.
Tę informację potwierdzają zarówno Przewozy Regionalne, jak i PKP Intercity. – Prowadzimy rozmowy z Ministerstwem Rozwoju w sprawach związanych z ogłoszoną w ubiegłym roku strategią taborową na lata 2016-2020, również z uwzględnieniem lat następnych, w ramach której przeznaczymy ok 2,5 mld złotych na modernizację, naprawę oraz zakup w sumie 510 wagonów oraz 60 lokomotyw, a także na modernizację 15 stacji postojowych – mówi „Rynkowi Kolejowemu” rzecznik PKP Intercity Cezary Nowak. Kolejna tura rozmów odbędzie się w marcu.