Krótsza i bezpieczniejsza podróż, nowe wygodne perony, więcej pociągów na trasie – taki będzie efekt przebudowy kolejnego odcinka Rail Baltica. PLK przygotowują się do modernizacji 100 km odcinka Białystok – Ełk. Rail Baltica to jedno z priorytetowych zadań inwestycyjnych na polskich torach.
PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły
przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla odcinka Białystok – Ełk, która określi dokładny zakres prac. Dzięki budowie drugiego toru na trasie Białystok – Ełk podróże będą szybsze i zwiększy się przepustowość, co stworzy nowe możliwości dla przewozów regionalnych i międzyregionalnych, a przewoźnicy będą mogli uruchomić większą liczbę połączeń.
Modernizacja przystanków i stacji W ramach inwestycji PLK planują wykonać prace, które poprawią standard obsługi podróżnych. Wykonawca opracuje dokumentację na modernizację 7 stacji: Białystok Starosielce, Knyszyn, Mońki, Osowiec, Grajewo, Prostki i Ełk oraz 11 przystanków: Białystok Bacieczki, Fasty, Dobrzyniewo Duże, Borsukówka, Zastocze, Czechowizna, Goniądz, Podlasek, Ruda, Lipińskie Małe i Ełk Szyba Wschód. Komfort poprawią nowe wiaty, ławki i funkcjonalne oświetlenie. Poprawi się oznakowanie i informacja o kursowaniu pociągów. Obiekty dostosowane zostaną do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.
Sprawne podróże będą możliwe dzięki wymianie i remontowi urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz budowie lokalnego centrum sterowania ruchem w Ełku. Urządzenia będą dostosowanie do prowadzenia ruchu z prędkością do 160 km/h oraz do współpracy z Europejskim System Zarządzania Ruchem Kolejowym – ERTMS/ETCS poziom 2. Planowana jest także wymiana torów, sieci trakcyjnej i rozjazdów – ważnych elementów linii kolejowej.
Będzie bezpieczniej Poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym zwiększy także przebudowa przejazdów kolejowo-drogowych. PLK planują budowę bezkolizyjnych skrzyżowań – ich dokładną lokalizację określi przygotowywana dokumentacja projektowa. Zaplanowane są również prace na 72 obiektach inżynieryjnych, w tym m.in. na mostach i wiaduktach kolejowych.
Rail Baltica to ważny szlak towarowy. Przeprowadzone prace wpłyną na poprawę warunków do przewozu ładunków. Po zakończeniu prac pociągi towarowe pojadą z prędkością do 100 km/h. Prace projektowe wraz z uzyskaniem niezbędnych pozwoleń planuje się zakończyć w 2020 r. Realizacja robót budowlanych zaplanowana jest w latach 2020-2023.
Modernizacja odcinka Białystok – Ełk to pierwszy etap prac prowadzonych w ramach projektu „Prace na linii kolejowej E 75 na odcinku Białystok – Suwałki – Trakiszki (granica państwa)”. Wartość całej inwestycji to 2,5 mld zł. Projekt ubiega się o dofinansowanie w ramach trzeciego naboru instrumentu finansowego „Łącząc Europę” (CEF). Zakłada się, że po zakończeniu realizacji całego projektu czasu przejazdu skróci się do ok. 1 h 29 min w relacji Białystok – Ełk – Suwałki.