Na pograniczu Bieszczadów i Beskidu Niskiego trwają obecnie roboty infrastrukturalne. Na mającej obecnie marginalne znaczenie w ruchu pasażerskim, ale ocenianej jako atrakcyjna turystycznie linii nr 107 remontowany jest most w Komańczy. Roboty trwają także w Łupkowie, gdzie remontowany jest tunel łączący Polskę ze Słowacją.
Niedawno kolej pasażerska przestała docierać w Beskid Niski.
Nieliczne pociągi dojeżdżają co prawda do Sanoka i Zagórza, ale nieczynna pozostaje istotna także dla chcących dostać się w Bieszczady linia biegnąca do Komańczy, Łupkowa i dalej na Słowację. O zawieszeniu i tak nielicznych wcześniej pociągów informują rozwieszone na przystankach kolejowych, także w Łupkowie, do którego pociąg z Rzeszowa wcześniej nie docierał, kartki wskazujące, że najbliższą czynną stacją pozostaje Zagórz.
Remont obejmuje wymianę 200 metrów toruRównolegle do inwestycji toczącej się w okolicach Rzeszowa prowadzone są roboty na samej linii kolejowej nr 107 Zagórz – Łupków – Granica Państwa. – Od 19 marca tego roku prowadzimy remont tunelu liniowego w Łupkowie wraz z przyległymi do niego dwiema ścianami oporowymi, przepustem stalowym oraz kompleksową wymianą nawierzchni torowej na ponaddwustumetrowym odcinku linii (od km 50,380 do granicy państwa – mówi Dorota Szalacha z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Łączący Polskę i Słowację tunel został wybudowany w 1874 r. i ma łączną długość 416 m, a granica przebiega mniej więcej pośrodku obiektu.
– Remont prowadzony jest z uwzględnieniem branży energetycznej i odwodnienia tunelu. Prace mają na celu przywrócenie parametrów technicznych infrastruktury kolejowej na linii Zagórz – Łupków – tłumaczy przedstawicielka zarządcy infrastruktury. Wykonawcą inwestycji jest Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej w Krakowie.
Inwestycje na lokalnej linii warte niecałe 3 mln złTa sama spółka wykonuje obecnie także inne prace na linii nr 107. – .PLK realizuje również remont mostu stalowego w Komańczy, by poprawić stan techniczny obiektu i zwiększyć poziom bezpieczeństwa ruchu kolejowego – wskazuje nasza rozmówczyni. Mowa tu o obiekicie nad Barbarką u jej wlotu do Osławicy, pod krótym przebiega także droga wojewódzka nr 897 Tylawa – Komańcza – Ustrzyki Górne – Przełęcz Beskid (granica państwa). – Łączny koszt prac w Łupkowie oraz w Komańczy to ok. 2,6 mln zł netto – podsumowuje Dorota Szalacha.
Przejście graniczne w Łupkowie pozostaje jednym z zaledwie trzech kolejowych przejść pomiędzy Polską a Słowacją. Ruch pociągów pasażerskich prowadzony jest obecnie jedynie pomiędzy Zwardoniem a słowackim Skalitem w Beskidzie Żywieckim, kursy dalekobieżne kierowane są natomiast tranzytem przez Republikę Czeską. Linia 107 jest natomiast fragmentem dawnej Pierwszej Węgiersko-Galicyjskiej Drogi Żelaznej. Ze względu na jej historyczny charakter i malowniczy przebieg wzdłuż Osławy, a także bliskość popularnych Bieszczadów, jest oceniana jako mająca znaczny potencjał turystyczny.