Zarządca narodowej sieci linii kolejowych prowadzi postępowanie w celu wyłonienia wykonawców prac między Parczewem a Łukowem. Dzięki nim powstanie linia objazdowa dla zaplanowanego do modernizacji odcinka linii nr 7. Po wykonanych pracach pociągi pasażerskie będą mogły pojechać z prędkością do 120 km/h.
PKP Polskie Linie Kolejowe poszukuje wykonawców w ramach postępowanie "Zaprojektowanie i wykonanie robót dla zadania pn. „Prace na linii kolejowej nr 30 Łuków – Lublin Północny na odcinku Łuków – Parczew” w ramach projektu „Prace na linii kolejowej nr 7 Warszawa Wschodnia Osobowa – Dorohusk na odcinku Warszawa – Otwock – Dęblin – Lublin”, który ma być dofinansowany ze środków przyznanych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Przypomnijmy, że obecnie na fragmencie wymienionej trasy może być prowadzony ruch z prędkością do 30 km/h, zaś na szlaku Łuków - Radzyń Podlaski, nie jest prowadzony wcale. Od 2000 r. na czynnym odcinku ruch prowadzony jest jedynie ruch towarowy, regularny ruch pasażerski został zlikwidowany przed 15 laty.
Jak można przeczytać w Programie funkcjonalno- użytkowym planowana inwestycja będzie obejmowała przygotowanie dokumentacji i wykonanie prac z różnych branż. Celem zadania jest przebudowa toru w celu prowadzenia ruchu pasażerskiego regionalnego i międzyregionalnego oraz towarowego. W tym celu wykonawca wymieni na nową nawierzchnię – zaplanowano wymianę na nowe szyn, podkładów kolejowych, rozjazdów itp. oraz wykonanie innych czynności jak np. oczyszczanie podsypki z uzupełnieniem nowym tłuczniem i podbicie podkładów. Do wyższych prędkości i większego nacisku na oś przebudowane zostaną obiekty inżynieryjne takie jak mosty, wiadukty i przepusty – łącznie 12 obiektów o długości eksploatacyjnej od 3,6 m do 5,4 m. Duże zmiany nastąpią w zakresie skrzyżowań linii kolejowej z drogami. Z 44 przejazdów kategorii „D” 16 zostanie zlikwidowanych, ale pozostałe zyskają nową nawierzchnię lub zostanie wyremontowana istniejąca. Części z istniejących przejazdów zostanie podwyższona kategoria do „B” lub „C”, co będzie wiązało się z zabudową urządzeń zabezpieczenia ruchu kolejowego. Niektóre ze skrzyżowań zostaną "zdegradowane" z kategorii „D” do kategorii „F”, a jedno – z "A" do "B". W zakresie sterowania ruchem kolejowym m.in. zaplanowano budowę lokalnego centrum sterowania. Ze stacji Parczew dyżurny ruchu będzie obsługiwał stację Radzyń Podlaski, zaś stacja Bezwola zostanie przebudowana na bocznicę szlakową. Wykonane zostaną prace w branżach energetycznej i telekomunikacyjnej.
Postępowanie jest prowadzone w trybie przetargu nieograniczonego. Kryterium udzielenia zamówienia to oferta najkorzystniejsza ekonomicznie z uwzględnieniem kryteriów ceny (waga - 80%), terminu realizacji (10%) oraz okresu gwarancji (10%). Wyłoniony wykonawca, który musi spełnić określone w ogłoszeniu warunki konieczne, prace będzie musiał wykonać w ciągu 14 miesięcy od podpisania umowy. Termin wnoszenia ofert uległ zmianie i upływa 11 grudnia 2015 r. o godzinie 10:00.
Planowana inwestycja to kolejne przedsięwzięcie mające na celu poprawę stanu technicznego linii kolejowej nr 30. W ciągu minionych kilku lat zmodernizowano odcinek Lublin – Lubartów, prace naprawcze wykonano na szlakach między Lubartowem a Parczewem. Praca objęto również obiekty inżynieryjne, m.in. wymieniono most nad Tyśmienicą koło Parczewa. Poprawa parametrów tego odcinka poprzedziła przywrócenie pasażerskiego ruchu regionalnego. Pewne prace wykonano na szlaku między Parczewem a Radzyniem Podlaskim – wyremontowano jeden most w Parczewie nad rzeką Piwonią, a drugi w okolicach Zieleńca.
Niezależnie od zaplanowanej na przyszły rok inwestycji, w najbliższych latach w ramach lubelskiego Regionalnego Programu Operacyjnego mają być wykonane prace infrastrukturalne Lubartowem a Parczewem. Ponadto na liście rezerwowej Krajowego Programu Kolejowego znalazła się rewitalizacja odcinka Łuków – Parczew.