25 mln zł będą kosztowały prace modernizacyjne, które PKP Polskie Linie Kolejowe realizują właśnie na stacji Jelenia Góra. Nowe perony i pozostałe elementy infrastruktury częściowo już zostały oddane do użytku pasażerów.
Do końca listopada ma zakończyć się modernizacja stacji kolejowej w Jeleniej Górze, która kolejarzy będzie kosztowała 25 mln zł. Tak duże nakłady finansowe pozwolą na wybudowanie peronów i infrastruktury pasażerskiej praktycznie od nowa. Z głównej stacji kolejowej znikają wyeksploatowane, brudne i zniszczone perony, ławki czy przejścia podziemne. Pasażerowie już od lipca br. mogą korzystać z dwóch nowych peronów. Przebudowane perony nr 3 i nr 4 mają nową nawierzchnię, krawędzie, oświetlenie czy elementy małej architektury. Na peronie nr 3 swoją uwagę skupia odnowiona wiata peronowa z drewnianym podbiciem.
Budowa pod podstaw
Nowe platformy peronowe są zdecydowanie wyższe od poprzednich (76cm). Dzięki temu ułatwione jest wsiadanie i wysiadanie z pociągu. Na stacji pojawiły się nowe ławki, oświetlenie, nagłośnienie, monitoring i urządzenia systemu dynamicznej informacji pasażerskiej. Wszystkie te elementy sprawiają wrażenie solidnych. Dobór płyt peronowych i kolorystyka materiałów oraz urządzeń stacyjnych dają poczucie estetyki i porządku.
– Przeprowadzono gruntowaną renowację przeszło 140 m. wiaty na peronie 3 i wiaty znad zejścia z peronu nr 4. Przebudowane jest już przejście podziemne pomiędzy peronami 3 i 4. Kompletnie została przebudowana konstrukcja nośna dla torów, biegnących nad przejściem tunelowym. Wymieniono wyeksploatowaną stalową konstrukcję, na nową żelbetową. Zachowano atrapy starych konstrukcji stalowych, aby nawiązywały do dawnego, historycznego wystroju – wylicza Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP Polskich Linii Kolejowych, zarządcy narodowej sieci kolejowej.
Układ torowy bez zmian
Poruszanie się pomiędzy peronami głównej jeleniogórskiej stacji ułatwiają windy i tak zwana winda przyporęczowa na peron 4. Ponadto wszystkie tory, które przebiegają wzdłuż peronów, zostały lub będą zmodernizowane. Teraz wykonawca skupia się na peronie 2 i 1c i pozostałej części przejścia podziemnego.
Na pierwszy rzut oka zastanawiający może okazać się układ peronów. Np. peron 4 posiada wspólną krawędź z peronem 4 a drugi będzie posiadał wspólną krawędź z peronem 1. Warto jednak podkreślić, że jest to układ torowy sprzed modernizacji stacji, który nie został zmieniony. Peron 1 był tzw. peronem czołowym z de facto sześcioma krawędziami. Dzieli się na część 1a, 1b i 1c. Krawędzie te były wykorzystywane np. dla pociągów kursujących do Jeleniej Góry ze Szklarskiej P.G. czy z Karpacza i kończących bieg na tej stacji. Jak informują PKP Polskie Linie Kolejowe, plany modernizacji stacji Jelenia Góra zostały oparte o dotychczasowy układ torowy. – Nie zakładano jego zmiany. Utrzymana została dotychczasowa ilość peronów i krawędzi peronowych – powiedział Mirosław Siemieniec.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.