Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Trudna droga do reaktywacji połączeń na „Szczucince”

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
02-01-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Trudna droga do reaktywacji połączeń na „Szczucince”
fot. jarKadr ze stacji Szczucin, stan na 2013 r.
Wiosną tego roku w lokalnych mediach pojawiły się artykuły dotyczące możliwości przywrócenia połączeń między Tarnowem a Szczucinem. Przedsięwzięcie polegające na remoncie nieużywanej od lat infrastruktury, a następnie realizacji przewozów miała wykonać Grupa SKPL. Jak udało ustalić się „Rynkowi Kolejowemu, z uwagi na różne trudności sprawa nie ruszyła z miejsca.

Linia nr 115 Tarnów – Szczucin położona jest we wschodniej części województwa małopolskiego. Trasa łącząca m.in. Dąbrowę Tarnowską i Szczucin z Tarnowem jest jednotorowa, niezelektryfikowana. Dla odcinka o długości ok 33 km (z 49 km) dla pociągów towarowych określono prędkość dopuszczalną = 0 km/h, na pozostałym odcinku składy mogą kursować z prędkością 40 km/h. Od 17 lat nie kursują tam pociągi pasażerskie.

Przywrócić pociągi

Kilka miesięcy temu pojawiły się publikacje o dążeniach do przywrócenia pasażerskich połączeń kolejowych przez niektóre z samorządów, których teren przecina linia kolejowa. Wśród nich liderem jest Powiat Dąbrowski. Sprawa nabrała bardziej realnych kształtów na początku 2017 r. Z możliwością reaktywacji połączeń wystąpiła spółka SKPL Cargo. Rozpoczęły się w tej sprawie rozmowy, co potwierdził "Rynkowi Kolejowemu" Zespół Prasowy w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa. – Zgodnie z informacjami PKP SA, w lutym 2017 roku, w Krakowie odbyło się spotkanie z udziałem starosty Dąbrowy Tarnowskiej, przedstawicieli PKP Polskie Linie Kolejowe oraz przedstawiciela spółki świadczącej usługi transportu kolejowego (SKPL Cargo), którego tematem było omówienie możliwości przywrócenia ruchu kolejowego na linii kolejowej nr 115 Tarnów – Szczucin oraz przejęcie linii kolejowej w zarząd spółki świadczącej usługi transportu kolejowego – czytamy w odpowiedzi na zapytanie "Rynku Kolejowego".

Proponowany sposób przywrócenia połączeń

W maju Tygodnik lokalny "TEMI" podał pewne szczegóły dotyczące możliwej reaktywacji połączeń. Wskazał, że podstawą do uruchomienia lokalnych połączeń kolejowych jest zaangażowanie się finansowe samorządów w wysokości 1,2 mln zł rocznie. Taka kwota pozwoliłaby SKPL na sfinansowanie remontu infrastruktury, sprowadzenie taboru do obsługi trasy i realizację przewozów najpierw z Tarnowa do Dąbrowy Tarnowskiej, a w dalszej kolejności do Szczucina. Zapowiadano uruchamianie 6 par pociągów na dobę. Atutem dla podróżnych miała być m.in. możliwość przejazdu na podstawie jednego biletu do Krakowa, realizowanego od Tarnowa pociągami Kolei Małopolskich. Co istotne, ok. 870 tys. zł rocznie dotacji zadeklarował Marszałek Województwa Małopolskiego, resztę musiałyby wyasygnować samorządy niższych szczebli. Problemem okazało się jednak nieodpłatne użyczenie linii nr 115 przez PKP PLK.

SKPL wyjaśnia

Jak informuje „Rynek Kolejowy” Albert Mikołajczyk z SKPL Cargo, sprawa jest bardziej skomplikowana, niż zakładano na początku, jednak spółka nadal wyraża swoje zainteresowanie tym projektem. – Nie ukrywamy, że temat coraz bardziej się oddala z uwagi na brak jasnego stanowiska w sprawie infrastruktury. Cały czas wyjaśnienia wymaga kwestia własności, a co za tym idzie remontu linii. Do tej pory pojawiły się propozycje dwóch rozwiązań. Jedno zakłada przekazanie całego majątku na rzecz lokalnych samorządów. Drugie to przekazanie SKPL w formie dzierżawy na okres kilku lat, niezbędny do zamortyzowania kosztów inwestycji (remontu linii nr 115 – przyp. Jar) – wyjaśnia.

Stanowisko MIB

Z komunikatu Zespołu Prasowego MIB wynika, że zgodnie z obowiązującymi przepisami, linie kolejowe niebędące liniami o znaczeniu państwowym mogą być nieodpłatnie przekazywane na rzecz jednostek samorządu terytorialnego. W procedurze uczestniczą PKP S.A., PKP PLK oraz minister właściwy do spraw transportu. Powinna ona zakończyć się w ciągu 12 miesięcy od dnia złożenia wniosku.

Obecnie trwają prace nad zmianami w tym zakresie. – W projekcie Ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji i restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego Polskie Koleje Państwowe oraz ustawy o transporcie kolejowym przewiduje się ułatwienie w postaci rezygnacji ze zgody ministra właściwego ds. transportu w przypadku czasowego (do trzech lat) przejęcia przez jednostkę samorządu terytorialnego linii kolejowej, w celu jej eksploatacji – poinformowało MIB.

Brak komentarza ze starostwa dąbrowskiego

W trakcie przygotowywania materiału kontaktowaliśmy się z samorządem powiatu dąbrowskiego jako podmiotu zaangażowanego w reaktywację linii w celu uzyskania bieżących informacji o możliwościach uruchomienia połączeń kolejowych po „Szczucince”. Mimo monitów nie uzyskaliśmy odpowiedzi.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5