Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Towary niebezpieczne: Nowa nowelizacja ma poprawić błąd starej

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
22-02-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Towary niebezpieczne: Nowa nowelizacja ma poprawić błąd starej
fot. Grupa Azoty
Transport materiałów niebezpiecznych (ADR) według znowelizowanej ustawy o ich przewozie jest utrudniony lub wręcz niemożliwy – alarmują przewoźnicy kolejowi i drogowi. Wymóg podania w dokumentach przewozowych właściciela ładunku jest nie tylko sprzeczny z prawem międzynarodowym, ale i niemożliwy do wyegzekwowania. Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa zapewnia, że trwają prace nad rozwiązaniem problemu.

Nowelizacja ustawy Prawo energetyczne oraz innych aktów prawnych, w tym ustawy o przewozie towarów niebezpiecznych, weszła w życie 1 września ubiegłego roku. Jako powód jej uchwalenia podano uporządkowanie przepisów dotyczących rynku paliw. Dla przewoźników zmiana przepisów oznacza kary w wysokości nawet do 2,5 mln zł za niedopełnienie obowiązku podania w dokumentach przewozowych danych właściciela ładunku (wymóg taki wynika z art. 13 ust. 2 zmienionej ustawy). Do ich podania nie jest jednak zobowiązany nadawca ładunku.

Konstytucja mówi „nie”

W rezultacie, w ocenie przewoźników, obowiązek ten jest trudny, a w skrajnych przypadkach niemożliwy do spełnienia. Ponadto przyjęte w nowelizacji rozwiązanie jest sprzeczne z prawem międzynarodowym (podania informacji o właścicielu w dokumencie przewozowym nie przewiduje ratyfikowana przez Polskę tzw. umowa ADR o przewozie materiałów niebezpiecznych). Przeciwnicy nowych przepisów twierdzą, że są one niezgodne z Konstytucją, której art. 91 stanowi o pierwszeństwie takich umów przed ustawami. Pojawia się też argument o trudnościach z weryfikacją prawdziwości wpisanych danych, co sprawia, że przepis będzie w praktyce martwy.

Rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa Szymon Huptyś zapewnia, że resort powziął działania niezwłocznie. – Decyzje co do dalszych działań w powyższym zakresie zostaną podjęte po wyjaśnieniu wszelkich wątpliwości co do możliwości żądania umieszczenia w dokumencie przewozowym informacji dodatkowej, identyfikującej właściciela towaru niebezpiecznego – zapowiada. Kwestia ta, w ocenie MIB, wymaga przyjęcia jednolitej wykładni na poziomie międzynarodowym w oparciu o postanowienia ADR/RID oraz dyrektywy 2008/68/WE. Resort rozważa też uregulowanie tej kwestii w przepisach innych niż transportowe, choć ostateczne decyzje w tym zakresie jeszcze nie zapadły.

Na razie MIB odstąpi od kar

Dlaczego jednak takie rozwiązanie w ogóle znalazło się w uchwalonej przez Sejm nowelizacji? Czy rządowi eksperci nie zdawali sobie sprawy z jego nieżyciowości? Jak tłumaczy ministerstwo, projekt ustawy z 22 lipca 2016 roku o zmianie ustawy Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw, który wprowadził zmianę do ustawy o przewozie towarów niebezpiecznych, był projektem poselskim i jako taki nie był przekazany do uzgodnień międzyresortowych.

Dopóki jednak przepisy nie zostaną po raz kolejny zmienione, ministerstwo odstąpiło od wymierzania kar za ich nieprzestrzeganie. – MIB, w odpowiedzi na liczne zapytania w tej sprawie, w piśmie do podległych organów kontrolnych przedstawił swoje stanowisko w zakresie dotyczącym kwestii nakładania kar na podstawie ustawy o przewozie towarów niebezpiecznych w kontekście przepisów międzynarodowych – informuje Huptyś.

– Sytuacja, kiedy w obrocie prawnym pozostają przepisy wprowadzające niemożliwe do spełnienia wymogi, wykraczające poza ramy umów międzynarodowych, a organy dostają wytyczną o odstąpieniu od wymierzania kar, jest kuriozalna i należy ją natychmiast zmienić – komentuje dyrektor biura Izby Gospodarczej Transportu Lądowego Maciej Gładyga. Z punktu widzenia IGTL istotne jest jednak już to, że ministerstwo ma świadomość problemu i deklaruje podjęcie działań zmierzających do zmiany regulacji wprowadzonych ustawą.

Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Rosną kolejowe przewozy materiałów niebezpiecznych

Biznes

Rosną kolejowe przewozy materiałów niebezpiecznych

Roman Czubiński 10 lipca 2023

Czechy: Środki z uprawnień emisyjnych wspomogą rozwój transportu kolejowego

Prawo i polityka

Ponad 50 mld zł w nowym programie utrzymaniowym PKP PLK

Infrastruktura

IGTL: Modernizujmy całe ciągi, bez wyjątków

Infrastruktura

IGTL: Modernizujmy całe ciągi, bez wyjątków

Roman Czubiński 13 października 2022

"Szkolenie maszynistów powinno być krótsze, ale intensywniejsze"

Prawo i polityka

Zobacz również:

Rosną kolejowe przewozy materiałów niebezpiecznych

Biznes

Rosną kolejowe przewozy materiałów niebezpiecznych

Roman Czubiński 10 lipca 2023

Czechy: Środki z uprawnień emisyjnych wspomogą rozwój transportu kolejowego

Prawo i polityka

Ponad 50 mld zł w nowym programie utrzymaniowym PKP PLK

Infrastruktura

IGTL: Modernizujmy całe ciągi, bez wyjątków

Infrastruktura

IGTL: Modernizujmy całe ciągi, bez wyjątków

Roman Czubiński 13 października 2022

"Szkolenie maszynistów powinno być krótsze, ale intensywniejsze"

Prawo i polityka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5