PKP Polskie Linie Kolejowe dostały dodatkowe środki, które pozwoliły wybrać ofertę w przetargu na modernizację linii kolejowej nr 216 z Olsztyna do Działdowa. Trasa ta jest najkrótszym połączeniem stolicy Warmii i Mazur oraz stolicy Polski. W przetargu zgłosiło się co prawda siedmiu wykonawców, jednak wszystkie oferty przewyższały planowany kosztorys.
Linia 216 jest linią jednotorową i zelektryfikowaną. Dla Olsztyna stanowi główne połączenie kolejowe ze stolicą kraju. PKP PLK ma zamiar w całości wymienić na całej długości tego ponad 80-kilometrowego odcinka nawierzchnię kolejową wraz z budową odwodnienia. Na trasie wymienione zostaną także 33 rozjazdy. Dodatkowo wykonawca będzie miał za zadanie dostosować istniejące urządzenia srk do nowych układów torowych oraz podwyższonej prędkości jazdy pociągów. Co więcej, przebudowanych zostanie 47 przejazdów kolejowych, co sprowadzać się będzie do wymiany nawierzchni, uzupełnienia oznakowania. 24 przejazdy kolejowe zyskają inną kategorię.
W ramach inwestycji powstanie nowy przystanek osobowy o roboczej nazwie Olsztyn Dajtki w rejonie wiaduktu przy ul. Bławatnej. W planach jest również budowa posterunku odgałęźnego Olsztyn Kortowo do prowadzenia ruchu w miejscu rozgałęzienia linii kolejowej 216 do Działdowa oraz linii kolejowej 353, którą codziennie pociągi z Olsztyna kierują się w stronę Iławy. Wraz z inwestycją przebudowane zostaną także stacje i przystanki osobowe Zakrzów-Sarnowo, Kozłowo, Nidzica, Dobrzyń, Bujaki, Waplewo, Olsztynek, Gryźliny, Stawiguda, Gągławki, Bartąg. Olsztyn Zachodni doczeka się remontu ostatniego niewyremontowanego peronu nr 1. Zostanie on podwyższony do 0,76 m oraz całkowicie wymieniona zostanie jego nawierzchnia na wzór pozostałych peronów. Przewidziana jest likwidacja przystanku osobowego Krasnołąka.
Efektem prac ma być podniesienie prędkości pociągów na tym odcinku do 120 km/h. Wyjątek stanowić ma odcinek od Nidzicy do Działdowa, gdzie prędkość wzrośnie do 140 km/h. Jak zapowiadają PKP PLK, skróci to czas przejazdu na linii kolejowej nr 216 z 1 godziny i 17 minut do 1 godziny i 1 minuty, czyli co najmniej kwadrans.
Do przetargu zgłosiło się siedem firm, jednak ich oferty przewyższyły budżet PKP PLK, który wynosił 276,1 mln zł brutto. Udało się jednak pozyskać dodatkowe środki, które pokryją różnicę. Po ocenie dokumentacji pod kątem ceny – 60%, doświadczenia personelu – 20% oraz terminu realizacji – 20%, wybrano wreszcie najkorzystniejszą ofertę. Jeżeli nie będzie odwołań, to kontrakt trafi do konsorcjum Torpolu z Przedsiębiorstwem Usług Technicznych Intercor, które swoje prace wyceniło na 329,2 mln zł brutto. Termin wykonania prac określono na 21 miesięcy (PLK szacowały maksymalnie 36 miesięcy). Wykonawca udzieli ponadto 72 miesiące gwarancji.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.