– Struktura finansowania zakupów i modernizacji taboru jest w tej chwili kwestią otwartą i nie wykluczamy żadnego ze scenariuszy. Wchodzą w grę także obligacje. Na pewno zdecydujemy się na najskuteczniejsze rozwiązanie, które pozwoli Przewozom Regionalnym na kupno 55 nowych pociągów i modernizację 160 EN57 – mówi prezes Przewozów Regionalnych Tomasz Pasikowski.
Liczby, o których mowa to suma taboru, którego modernizacja lub zakup będzie wykonana dzięki kredytowi pozyskanemu od banków (trwają negocjacje z kilkoma z nich). Podstawą do ich udzielenia mają być umowy wieloletnie, które Przewozy Regionalne zawarły z samorządami wojewódzkimi na świadczenie usług przewozu pasażerów. Na razie PR podpisały 7 umów 5-letnich oraz 3 umowy 4-letnie. Z pozostałymi samorządami wieloletnie umowy są projektowane, albo też obowiązują umowy jednoroczne. Tylko województwo śląskie i mazowieckie nie planuje dalszej współpracy z PR na podstawie umów wieloletnich.
Projekt zakupowy ma zakończyć się z końcem 2018 roku. Po tym okresie Przewozy Regionalne chcą wrócić do pomysłu wymiany taboru z udziałem środków UE (z uwagi na udział środków publicznych z Agencji Rozwoju Przemysłu w restrukturyzacji, do końca jej trwania, czyli właśnie do 2018, nie będzie to możliwe). Przewozy Regionalne zaprosiły w lutym do
dialogu technicznego producentów taboru i firmy go modernizujące. Spółka chce sprawdzić, co może zaoferować przewoźnikowi rynek i wypracować standardy dla specyfikacji przetargowych. PR chcą także ocenić możliwości leasingowania taboru.
– Chcemy, by w momencie, gdy zakończy się układanie modelu finansowego, można było od razu sformułować ogłoszenie przetargowe na zakupy i modernizacje. Chcemy jak najszybciej sprecyzować nasze oczekiwania i mieć wiedzę o możliwościach producentów. Ogłoszenie jest na tyle duże, że wzbudza żywe zainteresowanie zarówno firm tabor modernizujących, jak i tych, które tabor produkują. Mogę zdradzić, że do dialogu zgłosili się wszyscy liczący się producenci w tej części Europy – powiedział Tomasz Pasikowski.
Przewozy Regionalne wciąż oczekują na gwarancje bankowe i realne środki, które pozwolą ogłosić przetargi na zakupy i modernizacje pociągów. Prezes Pasikowski liczy, że środki finansowe uda się zapewnić w połowie roku. Przetargi na produkcję i przebudowę taboru ruszą więc najprawdopodobniej w ostatnim kwartale 2016.