Statystyki przewozów towarowych w przewozach koleją za 2016 rok są bardzo zbliżone do tych z 2015 roku. Jednak już rok 2015 zapisał się na kartach historii jako kiepski, zatem ten ubiegły także nie mógł być optymistyczny. Rynek przewozów towarowych się skurczył, co widać zwłaszcza po małych przewoźnikach, których wcześniej nie obejmowały nawet tabele, a dzisiaj figurują już w zestawieniu.
Przewoźnicy towarowi w 2016 roku przewieźli ponad 222 mln ton towarów koleją. Ilość przewiezionej masy spadła w poprzednim roku o 2,5 mln ton, co stanowi spadek o 1,12% względem 2015 roku. Praca przewozowa jest na takim samym poziomie co w roku poprzedzającym, czyli 50,6 mld tonokilometrów, zmiana wyniosła zaledwie 0,02%. Spadek przewożonej masy i utrzymująca się na tym samym poziomie praca przewozowa oznaczają, że zwiększyły się co najwyżej odległości, bowiem wskaźnik ten jest iloczynem masy do pokonanych przez pociągi kilometrów. Niewiele zmalała także praca eksploatacyjna. Wskaźnik ten spadł o 1,11% w roku 2016 względem 2015 roku. Oblicza się go poprzez iloczyn liczby pociągów do pokonanych przez nie kilometrów.
Trudny rok dla PKP Cargo
Niewątpliwie pozycję lidera w przewozach towarowych niezmiennie od lat utrzymuje PKP Cargo. Przewoźnik ten w 2016 roku odpowiadał za 44% przewożonej w kraju masy. Co więcej, udział w rynku tego przewoźnika r/r spadł dla masy o 3,6 p.p., zaś dla pracy przewozowej o 4,2 p.p. Widać, że PKP Cargo ma problem z pozyskiwaniem ładunków. Indywidualne wyniki też nie są bardzo dobre. Masa przewożonych towarów w PKP Cargo spadła o 9%. Przewoźnik ten przewiózł w poprzednim roku prawie 98 mln ton - w 2015 roku miał o 8 mln ton więcej. Zmalała także praca przewozowa PKP Cargo - o 8%. PKP Cargo upatruje
szansy we wznowieniu intensywnych prac na inwestycjach drogowych, co będzie się wiązać ze wzmożonymi przewozami kruszyw do budowy dróg.
Pozycja DB Cargo
Drugim przewoźnikiem pod względem przewożonej masy jest DB Cargo Polska. Spółka w 2016 roku przewiozła prawie 40 mln ton towarów. Jej udział w rynku pod tym względem wyniósł 18%. W porównaniu rok do roku spółka tylko nieznacznie straciła, gdyż udział w rynku pod względem przewozu towarów spadł zaledwie 0,3 p.p. DB Cargo na niezmienionym prawie poziomie zachował w 2016 roku pracę przewozową (wzrost zaledwie o 0,9%), a także liczbę przewiezionej masy (wzrost o 0,4%).
Dywersyfikacja Lotos Kolej
Firmy działające w ramach dużych koncernów radzą sobie nieźle ze względu na przewozy realizowane na zlecenia ze spółek ze swoich grup. Z 6-proc. udziałem w rynku wśród przewiezionej masy na trzecim miejscu uplasował się Lotos Kolej. Wynik ten rok do roku udało się poprawić o 0,1%. Spółka przewiozła 12,7 mln ton towarów w 2016 roku. Pozwoliło to poprawić wskaźnik o 0,5% względem 2015 roku. Wzrosła za to praca przewozowa przewoźnika o 2,9%. Lotos Kolej nie zapowiada w tym roku wielkich przyrostów, jednak należy pochwalić przewoźnika za konsekwentną dywersyfikację przewozów, nad którą od lat pracuje.
Dobry wynik Linii Hutniczej Szerokotorowej
PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa przewiozła w 2016 roku prawie 10 mln ton masy. Dało to ogólny udział w rynku na poziomie 4,5%. Pozwoliło to poprawić wynik o 0,18 p.p. rok do roku. PKP LHS
zwiększyła o 3,1% masę przewożonych towarów w 2016 roku względem 2015 roku. Wzrosła u przewoźnika także praca przewozowa o 5,5%. Spółka zwiększyła ją z poziomu 3 160 mln tonokilometrów do 3 332 mln tonokilometrów, co oznacza wzrost udziałów z 6,24% w 2015 r. do 6,58% w 2016 r. W dużej mierze za dobre wyniki odpowiadają przewozy rudy żelaza.
CTL Logistics
Z danych Urzędu Transportu Kolejowego za 2016 rok wynika, że główny podmiot grupy – CTL Logistics – przewiózł niewiele mniej towarów od PKP LHS, bo 9,6 mln ton. Udział przewoźnika wyniósł w 2016 roku 4,3%, co wiąże się ze wzrostem udziału w rynku rok do roku o 0,7 p.p. CTL Logistics zwiększył przewożoną masę o 19,3% z 8 mln ton w 2015 roku do 9,6 mln ton w 2016 roku. Przewoźnik zwiększył także pracę przewozową o 3,3%.
W zestawieniu znalazło się także CTL Train, które z udziału w rynku pod względem przewozu masy w 2015 roku uzyskało 1,60%, spadł do 1,32%. Wszystkie inne spółki – CTL Kolzap, CTL Północ – osiągnęły udziały w przewozie masy poniżej 0,5%.
Mniejsi przewoźnicy
Mniejsi przewoźnicy, jak Orlen Kol-Trans, Puk Kolprem, Rail Polska, czy Ciech Cargo notują drobne wzrosty w wolumenie przewożonej masy oraz pracy przewozowej. Ich udziały wahają się jednak w okolicach 2% w rynku przewozu masy. Orlen Kol-Trans zanotował prawie 10-proc. wzrost w przewozie masy względem 2015 roku. O 2% wzrosła także jego praca przewozowa. Bardzo duży procentowy wzrost zanotował Puk Kolprem, którego przewóz masy wzrósł w 2016 roku aż o 21%, a praca przewozowa o 38%. Niewiele mniej w przewozie masy zyskał także Rail Polska, który zanotował wzrost o 14,5% w 2016 roku w porównaniu do 2015 roku.
Spadki zanotowały jednak Freightliner PL oraz Pol-Miedź Trans. Pierwszy przewoźnik przewiózł o ponad 10% mniej towarów w 2016 roku (5 mln ton) niż w 2015 roku (5,7 mln ton). Spadek Pol-Miedź Trans jest mniejszy i zamyka się w 4% z 5,2 mln ton w 2015 roku do 5 mln ton w 2016 roku.
W zestawieniu procentowego udziału w rynku pod względem przewożonej masy znalazło się także bardzo dużo małych przewoźników, którzy wcześniej nie byli uwzględniani indywidualnie, tylko zbiorczo pod pojęciem „pozostali”. W 2016 roku zwiększyli oni udział powyżej 0,5%, jednak należy pamiętać, że za poprawę tego wyniku nie odpowiada rozrost firmy tylko kurczący się rynek.
Oprac. własne
Czytaj więcej o wynikach przewozowych za 2016 rok: