Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa bierze pod uwagę zmianę sposobu finansowania połączeń Łódź – Warszawa. Pociągi TLK i IC kursujące w tej relacji miałyby zostać objęte dotacją z budżetu centralnego. Obecnie kursy pomiędzy dwoma największymi miastami środkowej Polski są jedynymi pociągami tych kategorii, które funkcjonują na zasadach komercyjnych.
Resort infrastruktury rozważa włączenie uruchamianych przez PKP Intercity pociągów Łódź – Warszawa do umowy o świadczenie usług publicznych (PSC), a co za tym idzie, dotowanie tych kursów. Od lat są one ewenementem na mapie połączeń międzywojewódzkich, bo PKP IC realizuje znakomitą większość połączeń na zasadach komercyjnych w ramach tzw. otwartego dostępu dla przewoźników pasażerskich. Dofinansowanie Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa obejmuje wyłącznie kursy przelotowe wyjeżdżające poza Łódź.
Zmiana statusu ma pozwolić na wymianę taboruKierunek prac ministerstwa jest związany m.in. z koniecznością pozyskania taboru do obsługi trasy, podczas gdy jego zakup przy utrzymaniu komercyjnego charakteru połączeń prawdopodobnie byłby dla PKP Intercity nieopłacalny. – Celem podjęcia działań zaradczych w resorcie podjęto wnikliwą analizę możliwości wypracowania stosownego rozwiązania – pisał już w marcu w odpowiedzi na pytania senatora Macieja Grubskiego Piotr Stomma, wiceminister infrastruktury odpowiedzialny za kolej.
– Między innymi dla obsługi omawianej relacji rozważane są dwa warianty wykonywania przewozów: komercyjny i w ramach umowy o świadczenie usług publicznych – czytamy w odpowiedzi MIB. Efektem tych rozważań ma być ewentualne ujęcie kursów z Łodzi do Warszawy w aktualizowanym obecnie ministerialnym planie transportowym obejmującym kolejowe połączenia międzywojewódzkie i międzynarodowe. W konsekwencji zaś skorygowano by także umowę PSC pomiędzy MIB a PKP IC.
Badany jest wpływ zmiany na stan finansów publicznych – Rozwiązania te analizowane są pod kątem obciążenia budżetu państwa, zapewnienia wysokiej jakości oferty przewozowej oraz potencjalnej możliwości pozyskania dofinansowania inwestycji taborowych – tłumaczył Piotr Stomma. Jak zaznaczył, sprawa ma charakter złożony. Nie jest więc póki co jasne, kiedy podjęta zostanie ostateczna decyzja w tej sprawie.
– Do czasu zakończenia prac nad aktualizacją Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego w zakresie sieci komunikacyjnej w międzywojewódzkich i międzynarodowych przewozach pasażerskich w transporcie kolejowym przedwczesne jest informowanie o konkretnych rozwiązaniach – informuje dziś zespół prasowy MIB. Rezygnacja z komercyjnego modelu finansowania połączeń Łódź – Warszawa jest jednak nadal jednym z branych pod uwagę scenariuszy.
Brak umowy PSC dla połączeń Warszawa–Łódź oznacza także, że po wejściu w życie wszystkich przepisów ustawy o transporcie zbiorowym z 2010 roku budżet państwa
nie będzie wyrównywał PKP Intercity kosztów związanych z honorowaniem ulg ustawowych. W ubiegłym tygodniu wicemarszałek senatu Grzegorz Czelej złożył projekt ustawy, która
opóźnia do 2018 roku wejście w życie tych przepisów. Objęcie umową o świadczenie usług publicznych tego odcinka spowodowałoby, że honorowanie ulg nie byłoby zagrożone także w kolejnych latach.