Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

TLK Hańcza z 69-minutowym postojem w Białymstoku

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
04-06-2020
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
TLK Hańcza z 69-minutowym postojem w Białymstoku
fot. M. SzymajdaTLK Hańcza na stacji Białystok
Poseł Jarosław Zieliński zwrócił uwagę na dramatyczne pogorszenie czasu przejazdu pociągu TLK Hańcza na podlaskim odcinku. Zdaniem posła początkowe zadowolenie z uruchomienia pociągu obecnie ustąpiło zażenowaniu pasażerów warunkami jazdy i czasem przejazdu. A będzie jeszcze gorzej.

– Z rosnącym zaniepokojeniem obserwuję pogarszającą się ofertę komunikacyjną połączeń kolejowych na odcinku Warszawa – Suwałki, która nie ma związku z prowadzonymi pracami inwestycyjnymi i nie może być nimi uzasadniana (…). Aktualne zmniejszenie prędkości jazdy pociągu odbierane jest przez podróżnych i opinię publiczną jako celowe działanie, mające pokazać walczącym wcześniej o przywrócenie tego połączenia licznym mieszkańcom Suwalszczyzny i województwa podlaskiego, że i tak nie będzie ono atrakcyjne – pisze poseł Zieliński i zwraca uwagę na bardzo konkretne przykłady.

– Obecnie pociąg „Hańcza” relacji Kraków – Warszawa – Suwałki ma postój na stacji Białystok wynoszący 36 minut, a z docierających do mnie informacji wynika, że w nowym rozkładzie jazdy od 13 czerwca 2020 roku postój ten ma wynosić aż 69 minut (od 9:51 do 11:00). Pociąg jest obecnie prowadzony przez lokomotywę, której prędkość maksymalna to 125 km/h, co jeszcze wydłuża podróż – pisze poseł. Jakby tego było mało, zwraca uwagę, że TLK Hańcza składa się wyłącznie ze starych, wyeksploatowanych wagonów. Pyta też o rozkład jazdy, jaki PKP Intercity zaproponuje Podlasiu od grudnia 2020. Z informacji udzielonych przez Ministerstwo Infrastruktury poseł Zieliński zapewne nie jest rad. Wygląda na to, że jeśli chodzi o TLK Hańcza, będzie tylko gorzej.

Hańcza postoi w Białymstoku ze względu na prace na... CMK

Przedstawiciel Ministerstwa Infrastruktury potwierdza, że od 14 czerwca postój TLK „Hańcza” w drodze do Suwałk będzie rekordowo długi i wyniesie aż... 69 minut, tj. o 34 minuty dłużej niż zaplanowano w RRJ 2019/2020. Co niezwykłe, uzasadnia się to... pracami prowadzonymi na Centralnej Magistrali Kolejowej „i zmienionym układem krzyżowań z pociągami jadącymi w przeciwnym kierunku, w związku z zamknięciem odcinka Szeligi – Biała Rawska”.

– W celu minimalizacji czasu przejazdu w relacji: Kraków – Białystok, a także w związku z brakiem możliwości 1-godzinnego postoju w godzinach szczytu przewozowego w Warszawie, podjęto decyzję o wydłużeniu postoju na stacji Białystok – wyjaśnia sytuację Andrzej Bittel z resortu infrastruktury. Z kolei Hańcza z Suwałk do Krakowa będzie stała w Białymstoku 35 minut, czyli o 16 minut dłużej niż obecnie. Ministerstwo zaznacza jednak, że „nastąpiło skrócenie czasu przejazdu na odcinku od Białegostoku do Krakowa”. Przyznaje też, że od czerwca o kilka minut dłużej spędzi na trasie z Warszawy do Białegostoku pociąg TLK Podlasiak. Jak informuje resort, skrócenie postojów dla TLK Hańcza i TLK Podlasiak do 25–30 minut w Białymstoku zaplanowano dopiero od grudnia 2020. 

–  Wskazane postoje na stacji Białystok w RRJ 2020/2021 wynikają z konieczności przeprowadzenia działań operacyjnych, takich jak dzielenie i łączenie grup wagonów bezpośrednich oraz zmiany trakcji z elektrycznej na spalinową. Wskazany powyżej czas postoju jest minimalnym czasem zapewniającym planowe przeprowadzenie tych czynności – poinformował Andrzej Bittel posła Zielińskiego. Ponadto Hańcza, pomimo tego, że kursuje przez Centralną Magistralą Kolejową, oraz tego, że liczba lokomotyw zdolnych jeździć 160 km/h wzrośnie o 30 po dostawie wszystkich Griffinów, od grudnia 2020 nadal będzie prowadzona starym elektrowozem z prędkością 125 km/h.

TLK Podlasiak jako IC, Hańcza wciąż po staremu

Dobre wiadomości dotyczą natomiast TLK Podlasiak, który przejdzie przeobrażenie w pociąg kategorii IC.

– Od rozkładu jazdy 2020/2021 zaplanowano podwyższenie kategorii handlowej pociągu „Podlasiak” z TLK na IC. Pociąg IC „Podlasiak” będzie zestawiony ze zmodernizowanych wagonów wyposażonych w klimatyzację oraz prowadzony będzie nowoczesną lokomotywą Griffin (EU160) – wyjaśnił sekretarz stanu Andrzej Bittel.

– Dodatkowo informuję, że organizator dokłada wszelkich starań w celu poprawy oferty przewozowej na omawianej trasie, jednakże podejmowane w tym kierunku działania dostosowane są do istniejących uwarunkowań infrastruktury kolejowej oraz dostępności taboru – dodał przedstawiciel ministerstwa.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

„Hańcza” nie pojedzie na Litwę? Sprzedaż biletów wstrzymana

Pasażer

„Hańcza” nie pojedzie na Litwę? Sprzedaż biletów wstrzymana

Kasper Fiszer, Rynek Kolejowy 30 listopada 2015

PKP IC wraca na Litwę, ale tylko do Mockavy

Pasażer

PKP IC wraca na Litwę, ale tylko do Mockavy

Kasper Fiszer, Rynek Kolejowy 25 września 2015

„Hańcza” pojedzie tylko do Suwałk, PR rezygnują z pociągów do Grodna

Pasażer

Suwałki nie stracą jednak pociągu TLK? (aktualizacja)

Pasażer

Zobacz również:

„Hańcza” nie pojedzie na Litwę? Sprzedaż biletów wstrzymana

Pasażer

„Hańcza” nie pojedzie na Litwę? Sprzedaż biletów wstrzymana

Kasper Fiszer, Rynek Kolejowy 30 listopada 2015

PKP IC wraca na Litwę, ale tylko do Mockavy

Pasażer

PKP IC wraca na Litwę, ale tylko do Mockavy

Kasper Fiszer, Rynek Kolejowy 25 września 2015

„Hańcza” pojedzie tylko do Suwałk, PR rezygnują z pociągów do Grodna

Pasażer

Suwałki nie stracą jednak pociągu TLK? (aktualizacja)

Pasażer

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5