Polskie Linie Kolejowe ogłosiły z początkiem roku 2017 przetarg na zaprojektowanie modernizacji linii z Warszawy do Otwocka. W ramach planowanej w przyszłości inwestycji powstanie m.in. trzeci tor, który pozwoli poprawić przepustowość tej linii. Tymczasem obecnie prowadzone jest postępowanie na opracowanie „zamiennej dokumentacji projektowej oraz zamiennego pozwolenia na budowę” dla stacji Otwock.
W styczniu 2017 roku PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły postępowanie na
opracowanie dokumentacji projektowej i materiałów przetargowych dla odcinka Warszawa Wschodnia Osobowa – Otwock. To przedmiot postępowania przetargowego ogłoszonego przez PKP PLK. Zadanie to prowadzone jest w ramach projektu POIiŚ „Prace na linii kolejowej nr 7 Warszawa Wschodnia Osobowa – Dorohusk na odcinku Warszawa – Otwock – Dęblin – Lublin, etap I”.
Pierwszy etap zadania
Prace mają w przyszłości objąć przebudowę torowisk, a także modernizację, przebudowę i budowę nowych obiektów inżynieryjnych. Pojawią się nowe mosty, wiadukty, przepusty, przejścia dla pieszych i tunele drogowe. PKP PLK przewidują także wymianę sieci trakcyjnej oraz urządzeń sterowania ruchem, przebudowę peronów i ich wyposażenia, budowę układu sterowania ruchem oraz odnowienie systemu odwodnienia. Na odcinku Warszawa Wawer – Otwock maksymalna prędkość pociągów osobowych osiągnie 160 km/h, na odcinku łącznicy kolejowej nr 506 – 100 km/h. Najważniejszą jednak informacją z punktu widzenia aglomeracji warszawskiej, jest budowa trzeciego toru do Otwocka, co powinno znacznie poprawić przepustowość.
Z końcem lutego poznaliśmy listę oferentów, którzy są zdecydowani podjąć się prac projektowych. Swoje oferty złożyło 6 firm. Najtańszą przekazało konsorcjum TPF i Getinsa-Payma (5,75 mln zł brutto). Kolejne oferty w kolejności ceny złożyli MGGP (7,9 mln zł), konsorcjum Egis i Safege (10,1 mln zł), konsorcjum BBF i Schuessler (10,3 mln zł), Torprojekt (12,3 mln zł) oraz Biuro Realizacji Inwestycji Koltech oraz Koltech Infra (13,3 mln zł). Budżet przewidziano na to zadanie w kwocie 9,225 mln zł brutto. Do tej pory nie poznaliśmy jednak zwycięzcy przetargu.
Tymczasem PLK ogłosiły w połowie lipca przetarg na opracowanie zamiennej dokumentacji projektowej oraz zamiennego pozwolenia na budowę dla stacji Otwock. Zamówienie to jednak jest już etapem drugim projektu "Prace na linii kolejowej nr 7 Warszawa Wschodnia Osobowa – Dorohusk na odcinku Warszawa – Otwock – Dęblin – Lublin”. – Został on ogłoszony w związku z planowaną dobudową trzeciego toru na odcinku pomiędzy stacją Wawer a stacją Otwock – wyjaśnia Łukasz Kwasiborski, z biura prasowego PKP PLK. Prace obejmą km 26,050 do km 28,320 linii nr 7.
Dostosować stację Otwock do trzeciego toru
Jak podkreśla Kwasiborski, na etapie konstruowania portfela projektów inwestycyjnych perspektywy 2014-2020, w tym w ramach konsultacji społecznych, zarysowała się bezwzględna konieczność rozwiązania problemu niewystarczającej przepustowości odcinka Warszawa – Otwock, w sposób uwzględniający aspekty związane z jego historycznym charakterem. – Opracowanie zamiennej dokumentacji ma na celu uniknięcie robót straconych na stacji Otwock oraz przystosowanie jej tak, by od razu była możliwość podłączenia trzeciego toru budowanego w ramach etapu II. Zmiana ta pozwoli poprawić przepustowość i funkcjonalność stacji oraz usprawni jazdę z toru dalekobieżnego na tory stacyjne z większą prędkością – wyjaśnia.
Mat. PKP PLKCelem modyfikacji dokumentacji jest zatem opracowanie prac polegających na wprowadzenie trzeciego toru w stację Otwock i powiązanie ich z tymi prowadzonymi na odcinku Warszawa – Otwock. Wykonawca będzie miał za zadanie zmodyfikować rozwiązania, tak by trzeci tor szlakowy wprowadzić w projektowy tor stacyjny nr 4, a także w tor nr 2. Tory wraz z połączeniem rozjazdowym między torami nr 2 i nr 1 mają zostać przewidziane do utrzymania prędkości co najmniej 100 km/h. Zaprojektowane ma zostać również połączenie toru nr 2 z torem nr 4 w celu umożliwienia wjazdów i wyjazdów na tor nr 3 oraz na układ podmiejski. Zmiana układu stacji pociągnie za sobą przebudowę infrastruktury towarzyszącej.