Modernizacja linii E59, łączącej Wielkopolskę z Wrocławiem, obejmie ostatni 70-kilometrowy odcinek z Czempinia do granicy województwa dolnośląskiego. Efektem będzie lepsza obsługa pasażerów na stacjach, krótszy czas podróży oraz wzrost poziomu bezpieczeństwa w ruchu kolejowym. Wiosną PKP Polskie Linie Kolejowe podpiszą umowy z wykonawcami warte 1,5 mld zł.
PKP Polskie Linie Kolejowe kompleksowo przebudują 70 km trasy od Czempinia do granicy województwa wielkopolskiego. Prace obejmą 5 stacji: Rawicz, Bojanowo, Leszno, Stare Bojanowo i Kościan. Efektem będą bardziej komfortowe perony, wyposażone m.in. w nowe wiaty, ławki oraz lepsze oświetlenie. Podróżni skorzystają z nowej informacji głosowej i wizualnej. Stacje będą dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.
Poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym zwiększy wyposażenie 24 przejazdów kolejowo-drogowych w nowe urządzenia zabezpieczające – rogatki, sygnalizację świetlną, dźwiękową, a także w monitoring. Ponadto wybudowane będą 3 wiadukty drogowe w Pakówce, Lesznie i Klonówcu oraz 4 wiadukty kolejowe w Rawiczu i Kościanie. Sprawny przejazd pociągów zapewnią nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym oraz nowoczesne Lokalne Centrum Sterowania w Lesznie.
Po nowych torach pociągi pojadą z prędkością do 160 km/h. Skróci się czas przejazdu dla podróżnych najszybszych pociągów między Czempiniem a granicą woj. wielkopolskiego – o około 20 minut.
Już dziś, dzięki przebudowie odcinka od Wrocławia do granicy województwa, pociągi regionalne i międzyregionalne jeżdżą szybciej. Po zakończeniu przebudowy linii Poznań – Wrocław czas przejazdu najszybszych pociągów między stolicami Wielkopolski i Dolnego Śląska skróci się do około 90 minut.
Projekt „Prace na linii kolejowej E 59 na odcinku Wrocław – Poznań, etap IV, odcinek granica województwa dolnośląskiego – Czempiń” jest współfinansowany przez Unię Europejską z Instrumentu „Łącząc Europę”. Koszt inwestycji to 1,5 mld zł, z czego 1,2 mld zł pochodzi ze środków Unii Europejskiej.
Mat. PKP PLK