Jak poinformował wiceminister Kazimierz Smoliński, PKP Intercity rozważy przywrócenie do kursowania 3 par pociągów kategorii EIC w relacji Warszawa – Szczecin – Warszawa dopiero po zakończeniu modernizacji głównych linii kolejowych.
Trwa uciążliwa dla pasażerów
modernizacja linii E20 na większości trasy pomiędzy Warszawą a Poznaniem. Rozpoczęły się też
pierwsze prace przy linii E59 pomiędzy Poznaniem a Szczecinem, choć tu daleko jeszcze do wyboru wykonawców.
Jak pisaliśmy niedawno, modernizacja E20
przyczynia się do pogorszenia oferty kolejowej w Bydgoszczy. Ale dotyczy to również innych miast. Jak informuje wiceminister Kazimierz Smoliński w odpowiedzi na interpelację posła Piotra Misiło, pociągi relacji Warszawa – Szczecin – Warszawa zostały skierowane na trasę objazdową przez Inowrocław i Gniezno, co wydłużyło czas przejazdu i utrudniło konstrukcję rozkładu.
Poseł Misiło pytał bowiem, dlaczego od 15 października dojazd ze Szczecina do Warszawy pociągiem PKP Intercity nie jest możliwy przed godziną 10-tą, chyba że w pociągu nocnym. – Pierwsze połączenie to EIC „Chrobry”. Odjeżdża on z dworca Szczecin Główny o 4.00. Przyjeżdża na dworzec Warszawa Centralna o 10.25. Powoduje to duży problem z udziałem ludzi ze Szczecina w różnego rodzaju spotkaniach (naukowych, biznesowych). 10.00 to częsta godzina rozpoczęcia takich spotkań – podkreśla poseł.
Winna większa liczba postojów?Misiło rozumie, że jedną z przyczyn takiej sytuacji jest modernizacja linii E20, ale wskazuje też, na "zadziwiająco dużą liczbę" stacji, na których zatrzymuje się EIC „Chrobry”. Oprócz Szczecina Dąbia, Stargardu, Krzyża, Poznania Głównego i Kutna są to również Choszczno, Poznań Wschód i Gniezno. – Pociągi o statusie EIC ze Szczecina do Warszawy nigdy nie zatrzymywały się tak często – podkreśla.
Co na to MIB? – Zatrzymywanie się pociągu EIC „Chrobry” na stosunkowo dużej liczbie stacji odpowiada okolicznym mieszkańcom – ucina Smoliński.
Rozważą powrót trzech par pociągówNa pytanie, czy jest planowane w najbliższej przyszłości zorganizowanie połączenia, które umożliwi przyjazd ze Szczecina do Warszawy przed 10-tą, MIB odpowiada, że "przymiarka konstrukcji rozkładu jazdy wykazała, że aby umożliwić przyjazd ze Szczecina do Warszawy przed godziną 10:00, pociąg musiałby wyjeżdżać ze Szczecina w godzinach skrajnie niekorzystnych z punktu widzenia pasażerów i nie spełniałby roli dowozu do stolicy w godzinach porannych".
– Należy również podkreślić, że mieszkańcy Szczecina mają możliwość skorzystania z połączenia do Warszawy pociągiem EIC 8102/3 „Chrobry”, odjeżdżającym ze Szczecina Gł. o godz. 4:00, przyjeżdżającym do Warszawy Centralnej o godz.10:25. W kierunku przeciwnym pociąg EIC 1803/2 „Chrobry” odjeżdża z Warszawy Centralnej o godzinie 17:00 i przyjeżdża do Szczecina Gł. o godz. 23:23. Zaznaczyć należy także, że powyższe połączenie zostanie zachowane w zbliżonych godzinach także w rozkładzie jazdy edycji 2017/2018, który obowiązywać będzie od 10 grudnia 2017 r. – dodaje wiceminister Smoliński.
– Po zakończeniu modernizacji linii nr 3 na odcinku Warszawa – Poznań oraz linii 351 na odcinku Poznań – Szczecin Spółka PKP IC rozważy przywrócenie do kursowania trzech par pociągów kategorii EIC w relacji Warszawa – Szczecin – Warszawa – podsumowuje wiceminister.