Na posiedzeniu komisji promocji Sejmiku Województwa Świętokrzyskiego ponownie podniesiono temat reaktywacji przewozów pasażerskich na linii nr 73 Sitkówka Nowiny – Busko Zdrój. Nieczynna od 2004 r. trasa wobec zwiększającego się ruchu turystycznego może odegrać ważną rolę w systemie transportowym regionu. Nie wiadomo jednak, jak zakończą się rozmowy władz województwa z PKP PLK.
Jak informuje lokalny dziennik „Echo Dnia”, inicjatorem podjęcia dyskusji o reaktywacji linii był przewodniczący Komisji Strategii Rozwoju, Promocji i Współpracy z Zagranicą Grzegorz Gałuszka. Uzasadniając potrzebę przywrócenia ruchu pociągów, podkreślił, że wobec rosnącej atrakcyjności turystycznej samego Buska i jego okolic transport drogowy nie jest już w stanie zapewnić sprawnego dojazdu. Radni wezwali zarząd województwa do wzmożenia zabiegów o przywrócenie połączeń. Wniosek w tej sprawie został poparty przez wszystkich obecnych na posiedzeniu członków komisji niezależnie od przynależności politycznej.
Przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego zapewnili, że przywrócenie połączeń kolejowych Kielce – Busko jest brane pod uwagę. Powołali się na trwające rozmowy w tej sprawie z PKP PLK. Zwrócili jednak uwagę na zły stan techniczny infrastruktury, na której odnowienie zamierzają pozyskać środki z Regionalnego Programu Operacyjnego. Urzędnicy poinformowali też o kontaktach z Urzędem Miasta i Gminy Busko, mającymi na celu – między innymi – zorganizowanie komunikacji autobusowej między stacją końcową a centrum miejscowości. Odległość między nimi wynosi ok. 3 kilometry, co nie było zapewne bez wpływu na malejącą popularność pociągów w ostatnich latach przed zawieszeniem.
Nie jest to pierwsze podejście samorządu województwa do wznowienia ruchu pasażerskiego na linii nr 73.
Jak informowaliśmy przed rokiem, planowano przedłużenie do Buska dwóch par połączeń Przewozów Regionalnych Katowice – Kielce przez Centralną Magistralę Kolejową. Zarządca infrastruktury rozpoczął już wycinkę roślinności. Wkrótce jednak okazało się, że nakłady, które należałoby ponieść w celu przywrócenia linii do odpowiedniego stanu technicznego, były o wiele większe, niż zakładano – reaktywację połączeń odsunięto więc
w bliżej nieokreśloną przyszłość.
Pytania w sprawie zakresu koniecznych do wykonania prac, ich spodziewanego kosztu oraz dodatkowych warunkach przywrócenia ruchu wysłaliśmy do świętokrzyskiego Urzędu Marszałkowskiego oraz do PKP PLK. O odpowiedziach będziemy informować na bieżąco.