Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Stomma: KDP ma sens przede wszystkim z sąsiadami

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
28-07-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Stomma: KDP ma sens przede wszystkim z sąsiadami
fot. Adriano, lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia commons
Mimo zmian politycznych, jedna kwestia pozostaje niezmienna – więcej uwagi poświęca się budowie nowych dróg niż linii kolejowych. Perspektywa realizacji Kolei Dużych Prędkości (KDP) nadal pozostaje odległa. Przedstawiciele rządu podkreślają, że warto rozmawiać o tym cywilizacyjnym projekcie dla kolei, ale nieco w innym kontekście. – W tym miejscu Europy sukces tego projektu może zależeć od współpracy z sąsiadami – podkreśla Piotr Stomma, wiceminister infrastruktury i budownictwa.

Przyjęło się, że miarą cywilizacji Polski i skuteczności rządu jest to, ile kilometrów dróg ekspresowych i autostrad udało się w danym okresie zrealizować. Takiego zainteresowania nie widać w przypadku inwestycji kolejowych, które w głównej mierze ograniczają się jedynie do kompletnych modernizacji tras. Nie zmienia to także niedawna aktualizacja Krajowego Programu Kolejowego, w którym właściwie jedynym znaczącym, kompletnie nowym projektem jest linia Podłęże – Piekiełko.

Kilka lat temu przetoczyła się przez kraj dyskusja o budowie Kolei Dużych Prędkości. W 2011 r. Sławomir Nowak, minister transportu, budownictwa i gospodarki morskiej w rządzie PO-PSL, ogłosił zamrożenie projektu. Ostatnio jednak pojawiła się informacja, że w grudniu 2015 r. zakończono prace studialne nad KDP. Nie przełożyło się to jednak na szanse realizacji projektu. Koncepcja realizacji KDP nie powróciła na razie na listę priorytetów rządowych, mimo grona zwolenników, widzących potencjał w tym projekcie. – Nie zapominamy o KDP. Jest to projekt przenoszący nas w inną cywilizację kolejową – przyznaje Piotr Stomma, wiceminister infrastruktury i budownictwa.

Zdaniem przedstawiciela projekt KDP ma sens w szerszej perspektywie, a nie tylko ograniczonej do linii „Y” z Warszawy przez Łódź do Poznania i Wrocławia. – W tym miejscu Europy sukces tego projektu może zależeć od współpracy z sąsiadami. Wiele się mówi o tym projekcie, jego uwarunkowaniach, a chyba zbyt mało o tej współpracy. Do tej pory stanowisko naszych niemieckich sąsiadów było bardzo wstrzemięźliwe. Jednak bez połączenia naszego ewentualnego systemu kolei szybkich nie będzie ani efektu ekonomicznego, ani oczywiście dla pasażerów – przekonuje Stomma. – Może być wielkie rozczarowanie – dlaczego wspaniałymi pociągami nie możemy pojechać ani za granicę zachodnią, ani południową – dodaje wiceminister.

W listopadzie odbędzie się polsko-niemiecki kongres kolejowy. – W dużej mierze będzie on dotyczył współpracy sąsiadujących regionów, ale to też miejsce, w którym trzeba mówić o styku systemów kolejowych. Będziemy mieli okazję o tym problemie myśleć, dyskutować z Niemcami – dodaje Piotr Stomma.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kujawsko-pomorskie apeluje o dodatkową linię KDP

Infrastruktura

Kujawsko-pomorskie apeluje o dodatkową linię KDP

Jakub Madrjas 21 lipca 2023

Pociągi pomkną po Polsce nawet 350 km/h. Jest projekt

Prawo i polityka

Litwa i Rumunia: Czego nas nauczyła wojna w Ukrainie?

Infrastruktura

Wietnam rozważa budowę kolei dużych prędkości

Innowacje

Wietnam rozważa budowę kolei dużych prędkości

Tomasz Śniedziewski 16 sierpnia 2022

Zobacz również:

Kujawsko-pomorskie apeluje o dodatkową linię KDP

Infrastruktura

Kujawsko-pomorskie apeluje o dodatkową linię KDP

Jakub Madrjas 21 lipca 2023

Pociągi pomkną po Polsce nawet 350 km/h. Jest projekt

Prawo i polityka

Litwa i Rumunia: Czego nas nauczyła wojna w Ukrainie?

Infrastruktura

Wietnam rozważa budowę kolei dużych prędkości

Innowacje

Wietnam rozważa budowę kolei dużych prędkości

Tomasz Śniedziewski 16 sierpnia 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5