– Krajowy Program Kolejowy wymaga dogłębnej analizy i weryfikacji pod kątem tego, co zostało zrealizowane do 2015 r. i jakie pojawiają się nowe potrzeby inwestycyjne – zapowiedział dziś wiceminister infrastruktury Piotr Stomma. Spółki PKP SA i PKP PLK czeka głęboka restrukturyzacja.
Odpowiedzialny za kolej wiceminister infrastruktury i budownictwa Piotr Stomma podczas Forum Bezpieczeństwa Kolejowego 2016 poinformował dziś, że Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa położy duży nacisk na inwestycje kolejowe. Jak zauważył, Polska jest na przełomie funkcjonowania dwóch programów inwestycyjnych na kolei.
– Do 2015 r. obowiązywał Wieloletni Program Inwestycji Kolejowych, w którym cele związane z bezpieczeństwem były uwzględniane. Obecnie rozpoczynamy Krajowy Program Kolejowy. Kwota środków z budżetu państwa i funduszy unijnych w tej perspektywie finansowej, które wraz z innymi środkami są przeznaczone na koleje to 67,5 mld zł. W nowym programie jeszcze bardziej akcentowane są cele związane z bezpieczeństwem, jak np. wdrażanie ERTMS. To wyzwanie, które pojawi się w nieodległej perspektywie – powiedział Stomma.
Restrukturyzacja PKP i PLK
Ministerstwo położy nacisk nie tylko na same inwestycje, ale też na sposób zarządzania nimi. – Czeka nas głęboka restrukturyzacja przedsiębiorstw PKP PLK i PKP SA. Silnym impulsem tej restrukturyzacji będzie zabezpieczenie wdrożenia procedur związanych z bezpieczeństwem – zapowiedział wiceminister infrastruktury.
Jak zapewnia Stomma, przedmiotem szczególnie intensywnych operacji inwestycyjnych w KPK będą ciągi towarowe, które wpisują się w przebieg transeuropejskich korytarzy – przede wszystkim nr 5 i 8.
Weryfikacja programu może potrwać do połowy roku
Krajowy Program Kolejowy został przyjęty niedawno, obowiązuje od początku tego roku. Według Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa należy zweryfikować ten program, co wynika ze stopnia realizacji inwestycji przewidzianych na 2015 rok.
– Nie wszystko przebiegało tak jak powinno – stwierdził, odnosząc się do przygotowania inwestycji do realizacji. – To plus kwestie związane z płynnością poszczególnych źródeł finansowania nakazują podjąć to zadanie (weryfikacji KPK - przyp. red.). Ten proces będzie trwał przynajmniej do połowy tego roku, kiedy pojawią się główne efekty tych analiz i korekty programu modernizacyjnego. A program jako taki zostanie przyjęty z końcem tego roku. To nie znaczy, że wstrzymujemy program inwestycyjny. Wręcz przeciwnie będą podejmowane radykalne działania aby usprawnić przygotowanie inwestycji – podkreślił Stomma.
Pod kierownictwem ministra infrastruktury Adamczyka trwają prace nad pogłębieniem analiz i ocen stanu infrastruktury. Ministerstwo chce, by precyzyjnie określić potrzebne inwestycje utrzymaniowe i wiedzieć jaką ofertę infrastrukturalną kolej zapewni użytkownikom.
– Czekaja nas tu konsultacje z ministrem finansów dotyczące przewidzianych wydatków. To są kwoty kilkudziesięciomiliardowe. Nie mamy wątpliwości, że bez tego rodzaju programu wiele rzeczy, które należą się kolei i pasażerom może się nie udać. Kolej musi konkurować, a to wymaga odrobienia wieloletnich zaległości. Trzeba skoordynować projekty utrzymaniowe i inwestycyjne. To wszystko musi obejmować też komponent związany z bezpieczeństwem i wymogami interoperacyjności – podsumował minister Stomma.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.