Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Stomma: Będzie weryfikacja Krajowego Programu Kolejowego

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
24-02-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Stomma: Będzie weryfikacja Krajowego Programu Kolejowego
Fot. RK
– Krajowy Program Kolejowy wymaga dogłębnej analizy i weryfikacji pod kątem tego, co zostało zrealizowane do 2015 r. i jakie pojawiają się nowe potrzeby inwestycyjne – zapowiedział dziś wiceminister infrastruktury Piotr Stomma. Spółki PKP SA i PKP PLK czeka głęboka restrukturyzacja.

Odpowiedzialny za kolej wiceminister infrastruktury i budownictwa Piotr Stomma podczas Forum Bezpieczeństwa Kolejowego 2016 poinformował dziś, że Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa położy duży nacisk na inwestycje kolejowe. Jak zauważył, Polska jest na przełomie funkcjonowania dwóch programów inwestycyjnych na kolei. 

– Do 2015 r. obowiązywał Wieloletni Program Inwestycji Kolejowych, w którym cele związane z bezpieczeństwem były uwzględniane. Obecnie rozpoczynamy Krajowy Program Kolejowy. Kwota środków z budżetu państwa i funduszy unijnych w tej perspektywie finansowej, które wraz z innymi środkami są przeznaczone na koleje to 67,5 mld zł. W nowym programie jeszcze bardziej akcentowane są cele związane z bezpieczeństwem, jak np. wdrażanie ERTMS. To wyzwanie, które pojawi się w nieodległej perspektywie – powiedział Stomma.

Restrukturyzacja PKP i PLK

Ministerstwo położy nacisk nie tylko na same inwestycje, ale też na sposób zarządzania nimi. – Czeka nas głęboka restrukturyzacja przedsiębiorstw PKP PLK i PKP SA. Silnym impulsem tej restrukturyzacji będzie zabezpieczenie wdrożenia procedur związanych z bezpieczeństwem – zapowiedział wiceminister infrastruktury.

Jak zapewnia Stomma, przedmiotem szczególnie intensywnych operacji inwestycyjnych w KPK będą ciągi towarowe, które wpisują się w przebieg transeuropejskich korytarzy – przede wszystkim nr 5 i 8.

Weryfikacja programu może potrwać do połowy roku

Krajowy Program Kolejowy został przyjęty niedawno, obowiązuje od początku tego roku. Według Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa należy zweryfikować ten program, co wynika ze stopnia realizacji inwestycji przewidzianych na 2015 rok.

– Nie wszystko przebiegało tak jak powinno – stwierdził, odnosząc się do przygotowania inwestycji do realizacji.  – To plus kwestie związane z płynnością poszczególnych źródeł finansowania nakazują podjąć to zadanie (weryfikacji KPK - przyp. red.). Ten proces będzie trwał przynajmniej do połowy tego roku, kiedy pojawią się główne efekty tych analiz i korekty programu modernizacyjnego. A program jako taki zostanie przyjęty z końcem tego roku. To nie znaczy, że wstrzymujemy program inwestycyjny. Wręcz przeciwnie będą podejmowane radykalne działania aby usprawnić przygotowanie inwestycji – podkreślił Stomma.

Pod kierownictwem ministra infrastruktury Adamczyka trwają prace nad pogłębieniem analiz i ocen stanu infrastruktury. Ministerstwo chce, by precyzyjnie określić potrzebne inwestycje utrzymaniowe i wiedzieć jaką ofertę infrastrukturalną kolej zapewni użytkownikom.

– Czekaja nas tu konsultacje z ministrem finansów dotyczące przewidzianych wydatków. To są kwoty kilkudziesięciomiliardowe. Nie mamy wątpliwości, że bez tego rodzaju programu wiele rzeczy, które należą się kolei i pasażerom może się nie udać. Kolej musi konkurować, a to wymaga odrobienia wieloletnich zaległości. Trzeba skoordynować projekty utrzymaniowe i inwestycyjne. To wszystko musi obejmować też komponent związany z bezpieczeństwem i wymogami interoperacyjności – podsumował minister Stomma.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Zintegrowany transport

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Kasper Fiszer 05 sierpnia 2023

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Zintegrowany transport

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Jakub Rösler 06 sierpnia 2023

Lyon: Modernizacja systemu metra za 1,7 mld euro. W stronę automatyzacji

Infrastruktura

Zobacz również:

Aktualizacja KPK przyjęta przez Radę Ministrów

Infrastruktura

Aktualizacja KPK przyjęta przez Radę Ministrów

Michał Szymajda 20 kwietnia 2022

Merchel: Liczymy na aktualizację KPK do poziomu powyżej 70 mld zł

Infrastruktura

Pozostałe z wątku:

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Zintegrowany transport

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Kasper Fiszer 05 sierpnia 2023

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Zintegrowany transport

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Jakub Rösler 06 sierpnia 2023

Lyon: Modernizacja systemu metra za 1,7 mld euro. W stronę automatyzacji

Infrastruktura

Zobacz również:

Aktualizacja KPK przyjęta przez Radę Ministrów

Infrastruktura

Aktualizacja KPK przyjęta przez Radę Ministrów

Michał Szymajda 20 kwietnia 2022

Merchel: Liczymy na aktualizację KPK do poziomu powyżej 70 mld zł

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5