6 października w siedzibie PKP Intercity doszło do podpisania listu intencyjnego pomiędzy Pesą Bydgoszcz a przewoźnikiem. W ramach wspólnego projektu PKP Intercity będzie testowało lokomotywę elektryczno–spalinową, którą wyprodukuje m.in. za pieniądze NCBiR.
– Dobra współpraca między dwoma podmiotami rynku kolejowego wpłynie w sposób pozytywny na ofertę, która później, po wypracowaniu prototypu i jego weryfikacji, mam nadzieję zostanie wdrożona na naszym rynku i spełni wszystkie wymagania – powiedział Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa, odpowiedzialny za kolej. – Wierzę, że produkt, który Pesa chce zbudować i testować w PKP Intercity w znaczący sposób poprawi ofertę związaną z przewozem pasażerów. Głęboko liczę na to, że lokomotywa, którą zbuduje Pesa będzie dumą naszego kraju – dodał.
„Do Polski wkraczają dobrze zwyczaje”Tomasz Zaboklicki, prezes Pesy Bydgoszcz, zaznaczał, że tego rodzaju wspólne projekty są normalnością na Zachodzie Europy. Dzięki nim producent ma czas na wdrażanie do seryjnej produkcji taboru sprawdzonego i dopasowanego do potrzeb zamawiających.
– Przede wszystkich chciałbym zwrócić uwagę na normalność i standard europejski postępowania z nowym produktem. Pierwszy raz w moim życiu zawodowym doświadczam sytuacji, w której w Polsce produkt będzie przygotowany z potencjalnym odbiorcą tego produktu. To bardzo dobry sygnał – powiedział Tomasz Zaboklicki. – Chcę podkreślić, że lokomotywa elektryczno–spalinowa w krajowych realiach może rozwiązać bardzo wiele problemów krajowego przewoźnika, ale poprawi też ofertę dla pasażerów – ocenił.
PKP Intercity potrzebuje dwutrakcyjnych lokomotywMarek Chraniuk, prezes PKP Intercity podkreślił, że przewoźnik planuje aktywnie uczestniczyć w innowacyjnych projektach krajowych producentów taboru. – Mamy doświadczenie już w tym względzie (elektryczna lokomotywa Gama była testowana w PKP Intercity przed wprowadzeniem jej na rynek – dop. red.). Rzeczywiście, lokomotywy o dwóch źródłach napędu leżą w zainteresowaniu naszej firmy, istotny jest dla nas aspekt wyciągnięcia doświadczeń z nadzorowanej eksploatacji. Ze swojej strony dołożymy wszelkich starań, aby poprowadzić ten projekt – wyjaśnił.
Luxtorpeda 2.0 startuje
Projekt, będący pierwszym widomym elementem programu Luxtorpeda 2.0, jest planowany na maksymalnie 1,5 do 2 lat. W tym czasie produkt zostanie zaprojektowany i zbudowany przez Pesę oraz przetestowany przez PKP Intercity. Pieniądze na projekt wyłoży Narodowe Centrum Badań i Rozwoju oraz Pesa Bydgoszcz. O programie Luxtorpeda 2.0 piszemy
tutaj.