Urząd Transportu Kolejowego podsumował wyniki przewozowe za 2016 rok. Sektor towarowy wciąż nie może mówić o odbiciu.
Liczba pasażerów kolei w 2016 roku wzrosła o ponad 12 milionów (4,3%) w porównaniu z rokiem poprzedzającym –
podał Urząd Transportu Kolejowego. To najlepszy wynik od 2008 roku. Wyniki przewozowe w sektorze pasażerskim
można znaleźć tutaj.
W przewozach towarowych statystyki w 2016 roku wyglądają podobnie jak w 2015 r. Praca przewozowa jest na takim samym poziomie co w roku poprzedzającym, czyli 50,6 mld tonokilometrów. Utrzymała się minimalna tendencja spadkowa jeśli chodzi o masę towarów. Kolej przewiozła w ubiegłym roku 222,2 mln ton.
– W zakresie transportu towarowego jest przed nami wiele wyzwań, aby trendy zaczęły się zmieniać i aby wzrosło zainteresowanie przewozami koleją. Trzeba zachęcać do korzystania z kolei jako ekologicznego i bezpiecznego środka transportu w stosunku do przewozów drogowych. Wśród takich działań jest choćby zagwarantowanie zniżki intermodalnej na kilka lat – do czego namawiamy – podkreśla Ignacy Góra.
Urząd Transportu Kolejowego przygotował krótkie opracowanie dotyczące przewozów pasażerskich i towarowych za 2016 r. Analizie poddano czynniki, które wpłynęły na rozwój przewozów pasażerskich (
można ją znaleźć tutaj). Jednocześnie przedstawiono problemy z jakimi należy się zmierzyć, by zwiększyć rolę transportu towarowego, co prezentujemy poniżej:
Analiza UTK: Nie spada tylko praca przewozowa
W przewozach towarowych rok 2016 był podobny do poprzedniego. Utrzymała się niewielka tendencja spadkowa. Jednocześnie rośnie znaczenie perspektywicznego segmentu przewozów jakim jest transport intermodalny.
Rynek przewozów towarowych w 2016 r. zanotował niewielki spadek w przewiezionej masie towarów. Przetransportowano 222,2 mln ton ładunków co stanowiło spadek w porównaniu do 2015 r. o 1,1%. W ostatnich latach przewozy towarowe odnotowują spadki. Wyjątkowo w roku 2011 nastąpił znaczny wzrost przewozów towarowych będący skutkiem licznych inwestycji infrastrukturalnych m. in. podczas przygotowań do organizacji turnieju Euro 2012. Znacznie zwiększyło się wtedy zapotrzebowanie na kruszywa, piasek i żwir.
Rys. 4 Masa ładunków w kolejowych przewozach towarowych w latach 2010 – 2016 (przewozy normalnotorowe)
Praca przewozowa w 2016 r. wyniosła 50,6 mld tonokilometrów i kształtowała się na podobnym poziomie jak w 2015 r. Zwiększyła się średnia odległość przewozów z 225,1 km w 2015 roku do 227,7 km w 2016.
Rys. 5 Praca przewozowa w kolejowych przewozach towarowych w latach 2010 – 2016 (przewozy normalnotorowe)
W 2016 r. nastąpił spadek pracy eksploatacyjnej. Przewoźnicy towarowi wykonali pracę eksploatacyjną na poziomie 73,9 mln pociągokilometrów - o 1,1% mniej, niż rok wcześniej.
Rys. 6 Praca eksploatacyjna w kolejowych przewozach towarowych w latach 2010 – 2016 (przewozy normalnotorowe)
Jedynym parametrem, który został utrzymany na niezmienionym poziomie była praca przewozowa. W przewozach towarowych, podobnie jak w latach poprzednich, nastąpił spadek w transporcie ładunków masowych. Zmiana struktury ładunków wpłynęła na to, że wielu przewoźników odnotowało zwiększenie przewozów lżejszych ładunków, ale na dłuższe odległości. Spadki wolumenu przewozów w dominujących grupach ładunków częściowo rekompensowały przewozy związane z wykorzystaniem kontenerów.
Sytuacja na rynku jest trudna i niepokojącaZ perspektywy ostatnich lat widać, że sytuacja na rynku jest trudna i niepokojąca. Konieczne są działania, które mogłyby odmienić trend spadkowy. Wskazane są działania dostosowujące infrastrukturę do zwiększonego wolumenu przewozowego. Niezbędna jest również likwidacja tzw. ,,wąskich gardeł” oraz działania zmierzające do podniesienia średnich prędkości handlowych.
Dynamiczny wzrost występuje w przewozach intermodalnych. Jednak segment ten nadal wymaga wsparcia, aby realnie przyczynić się do wzrostu ogólnego wolumenu przewozów towarowych. Prezes UTK uważa, że konieczne jest zapewnienie preferencyjnych i stabilnych zasad dostępu do infrastruktury dla przewozów intermodalnych. Apelował między innymi o zagwarantowanie ulgi intermodalnej na kilka lat.