Konkurs zorganizowany podczas drzwi otwartych producenta w Szwajcarii pozwolił na wyłonienie, w drodze konkursu, nowej nazwy dla niskopodłogowych pociągów dużej prędkości, których przedstawicielem jest Giruno kursujący pod banderą szwajcarskich kolei.
Dotąd pociąg nazywał się EC 250 i posiadał nazwę Giruno nadaną mu przez Szwajcarów. Giruno – to myszołów w języku retoromańskim. Ta nazwa nie mówi jednak wiele potencjalnym przyszłym użytkownikom pociągu spoza Szwajcarii, dlatego zdecydowano, w drodze konkursu, na „zeuropeizowanie” nazwy.
Dotąd każda z nazw nadawanych pociągom niosła ze sobą konkretną treść. Np. Flirt to skrót od Flinker Leichter Intercity-und Regional-Triebzug. Z niemieckiego oznacza to: szybki, lekki, innowacyjny pociąg dla połączeń regionalnych i intercity. Nazwa Smile to z kolei skrót od Schneller Mehrsystemfähiger Innovativer Leichter Expresszug – czyli szybki wielosystemowy innowacyjny i lekki pociąg ekspresowy.
SBB zamówiły 29 pociągów Giruno o długości 202 metrów. Jest to pierwszy pociąg wyprodukowany przez Stadlera, do tego pozbawiony stopni wejściowych, mogący osiągać prędkość do 250 km/h. Elektryczne zespoły trakcyjne, przeznaczone do obsługi trasy przez Tunel Gotarda, pojadą z pasażerami od grudnia 2019. Poza Szwajcarią zostaną dopuszczone do ruchu w Niemczech, Włoszech i Austrii.
Pociąg prezentowany był podczas targów InnoTrans w Berlinie, w 2016 roku. Jego wnętrze można obejrzeć
tutaj.