Partnerzy serwisu:
Biznes

Środki na tabor dla samorządów zamiast PKP Intercity

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
22-02-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Środki na tabor dla samorządów zamiast PKP Intercity
Fot. Adam Kilian
Nie jeden, a dwa miliardy złotych chciało przeznaczyć na inwestycje taborowe w ramach konkursu CUPT PKP Intercity. Jeden z dwóch projektów przewoźnika nie spełnił jednak wymogów, co powoduje konieczność zagospodarowania prawie 400 milionów złotych środków unijnych. Zrealizować całych planów nie udało się też Kolejom Mazowieckim.

Na początku miesiąca Centrum Unijnych Projektów Transportowych zakończyło dwa konkursy, w którym oceniało wnioski o dofinansowanie projektów transportowych. Przyznano aż 1,2 mld złotych dofinansowania, dzięki czemu województwa i przewoźnicy regionalni kupią tabor wart ponad trzy miliardy złotych. Pisaliśmy o tym w tym miejscu, a następnie szczegółowo opisaliśmy poszczególne projekty.

Konkursy były dwa – jeden dotyczył rozwoju połączeń na sieci TEN-T (działanie 5.1) a drugi – poza tą siecią (działanie 5.2). Pierwotnie planowano, że na ten pierwszy cel przeznaczonych zostanie 850 mln złotych dofinansowania, a na drugi 1,03 miliarda zł. Plany te nie do końca się udały – przez sito konkursowe nie przeszły Projekty: "Przyspieszamy komfortowo – unowocześnienie wagonów i zakup lokomotyw" PKP Intercity, wart 952 986 091,91 złotych oraz "Zakup 6 sztuk nowych pięcioczłonowych Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych" Kolei Mazowieckich, wart 159 231 495 złotych. Oba dedykowane były obsłudze sieci TEN-T, ale nie spełniły wszystkich kryteriów w ocenie formalnej. Z drugiej strony – zarówno KM, z zakupem 55 ezt, jak i PKP Intercity ze swoim wartym miliard złotych projektem, są największymi beneficjentami konkursu.

Jak pisaliśmy, ok. 200 milionów złotych środków z konkursu dotyczącego sieci TEN-T zostało przesuniętych na bliźniaczy konkurs dotyczący obsługi linii znajdujących się poza siecią. Pozwoliło to najprawdopodobniej na zaakceptowanie projektów województwa małopolskiego i województwa podkarpackiego – one uzyskały najniższą ocenę z zaakceptowanych propozycji. 

Pomimo przesunięcia, do wykorzystania wciąż pozostaje ćwierć miliarda złotych dofinansowania (dokładnie 251 224 672,75 złotych). Projekt KM zakładał bowiem ok. 65 mln złotych dofinansowania, a projekt PKP IC – 387 milionów. W tej sytuacji można się spodziewać ogłoszenia dodatkowego naboru. 

Jak zwraca uwagę Monika Kwiatkowska z Centrum Unijnych Projektów Transportowych, faktyczne udzielenie dofinansowania następuje w momencie zawarcia z beneficjentem umowy o dofinansowanie. W przypadku braku realizacji projektu po zawarciu umowy o dofinansowanie możliwe jest rozwiązanie umowy z takim beneficjentem i przesunięcie środków na inne projekty w osi priorytetowej, które mogą być wyłonione w trybie konkursowym lub pozakonkursowym.

Dodaje też, że trudno mówić o przesunięciu terminu rozstrzygnięcia konkursu (został zakończony o ponad miesiąc później, niż zapowiadano), ponieważ termin był szacunkowy, o czym od początku informowano. Dodatkowy czas był potrzebny CUPT na uzyskanie wyjaśnień od poszczególnych beneficjentów.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

CUPT: 784 mln złotych na projekty intermodalne

Infrastruktura

CUPT: 784 mln złotych na projekty intermodalne

Jakub Madrjas 03 lipca 2023

CUPT: Miliony euro do wzięcia na nowy tabor

Biznes

CUPT: Miliony euro do wzięcia na nowy tabor

Roman Czubiński 27 maja 2022

Będą ciche wagony. Pieniądze na konkurs CUPT z… różnic kursowych

Tabor i technika

CUPT: Środki UE przeznaczone na kolej nie zostaną utracone

Prawo i polityka

CUPT: Do 2019 roku zatwierdzono 38 mld zł na POIiŚ

Infrastruktura

CUPT: Do 2019 roku zatwierdzono 38 mld zł na POIiŚ

Magdalena Romanowska 20 stycznia 2020

CUPT: Zakontraktowano już 92 proc. środków na kolej

Biznes

Zobacz również:

CUPT: 784 mln złotych na projekty intermodalne

Infrastruktura

CUPT: 784 mln złotych na projekty intermodalne

Jakub Madrjas 03 lipca 2023

CUPT: Miliony euro do wzięcia na nowy tabor

Biznes

CUPT: Miliony euro do wzięcia na nowy tabor

Roman Czubiński 27 maja 2022

Będą ciche wagony. Pieniądze na konkurs CUPT z… różnic kursowych

Tabor i technika

CUPT: Środki UE przeznaczone na kolej nie zostaną utracone

Prawo i polityka

CUPT: Do 2019 roku zatwierdzono 38 mld zł na POIiŚ

Infrastruktura

CUPT: Do 2019 roku zatwierdzono 38 mld zł na POIiŚ

Magdalena Romanowska 20 stycznia 2020

CUPT: Zakontraktowano już 92 proc. środków na kolej

Biznes

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5