NUMER 07/2017
NUMER 07/2017
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Integracja biletowa
szukaj
Śledź nas:

Sprawa krakowskiego węzła kolejowego w sądzie

| Martyn Janduła 21.04.2017 28

Sprawa krakowskiego węzła kolejowego w sądzie
Kraków Głównyfot. Martyn Janduła
PKP PLK podpisały w tym tygodniu umowę na realizację jednej z głównych umów na krakowski węzeł kolejowy. Modernizację przejdzie 20-kilometrowy odcinek linii E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej. Oferenci, których PKP PLK odrzuciły w fazie przetargowej, złożyli skargę do sądu.
Przetarg na modernizację odcinka Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej PKP PLK ogłosiły w grudniu ubiegłego roku. Inwestycja realizowana będzie w ramach unijnego instrumentu finansowego Connecting Europe Facility w formule "projektuj i buduj".

Najtańsza oferta odrzucona

Najtańszą ofertę w przetargu na modernizację części krakowskiego węzła kolejowego złożyło portugalsko-polsko-hiszpańskie konsorcjum Mota-Engil, Mostostal Warszawa, Acciona. Jego oferta opiewała na 958 mln zł netto, czyli 1,178 mld zł brutto. Była ona też tańsza o 10 mln zł od oferty Strabagu (966 mln zł netto, czyli 1,88 mld zł brutto). Jednak PKP PLK za najkorzystniejszą ofertę uznały tę pochodzącą od Strabagu. Pełna lista oferentów tutaj.

– Konsorcjum Mota-Engil zostało wykluczone z udziału w postępowaniu na podstawie art. 24 ust. 2 pkt 3 Ustawy z powodu podania nieprawdziwych informacji mających wpływ na wynik postępowania w zakresie spełniania warunków udziału w postępowaniu. Oferta została uznana za odrzuconą – wyjaśnia Karol Jakubowski z biura prasowego PKP PLK.

W dalszym toku sprawy konsorcjum wniosło odwołanie od decyzji PKP PLK w przedmiocie badania i oceny przesłanek wykluczenia do Krajowej Izby Odwoławczej. Jednak ta nie stwierdziła nieprawidłowości w decyzji zamawiającego. Tym samym KIO oddaliła odwołanie. – Potwierdziło to prawidłowość i zasadność czynności podjętych przez zamawiającego, że konsorcjum złożyło nieprawdziwe informacje. Stanowiło to poważne wprowadzenie w błąd zamawiającego, gdyż informacje te miały wpływ lub mogły mieć wpływ na wynik prowadzonego postępowania – dodaje Jakubowski.

Krakowski węzeł w sądzie

Portugalsko-polsko-hiszpańskie konsorcjum nie składa jednak broni, gdyż chodzi o kontrakt wart niemal 1,2 mld zł. Andrzej Goławski, prezes Mostostalu Warszawa, potwierdził, że sprawa trafiła do sądu, w której konsorcjum złożyło skargę na wyrok KIO dotyczącego wyniku przetargu PKP PLK. Fakt ten potwierdza również zarządca infrastruktury, który wyjaśnia, że wie o sprawie i dodaje, że rzeczywiście sprawa trafiła do sądu.

Tymczasem prawomocne rozstrzygnięcie sprawy przez Krajową Izbę Odwoławczą, umożliwiło PKP Polskim Liniom Kolejowym zawarcie umowy na wykonanie inwestycji. We wtorek 18 marca odbyło się uroczyste podpisanie dokumentów. Według przepisów prawa droga sądowa nie wstrzymuje toku postępowania przetargowego. – Działamy zgodnie z prawem – podkreśla z kolei Dorota Szalacha z biura prasowego PKP PLK.

Gdy KIO się pomyli

W zapisach Ustawy Prawo Zamówień Publicznych jasno określa się, że wniesienie skargi do sądu okręgowego na orzeczenie KIO nie uchyla możliwości zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego. Oznacza to, że zamawiający może bez przeszkód działać w kierunku realizacji inwestycji. Jednak istnieją przypadki, gdy sąd może stwierdzić naruszenie przepisów Prawa Zamówień Publicznych, czyli przychylić się do wniosku odwołującego. W takiej sytuacji orzeczenie sądu może stanowić podstawę do dochodzenia przez odwołującego odszkodowania na zasadach ogólnych kodeksu cywilnego od zamawiającego (w tym przypadku od PKP PLK). Podpisanie umowy przez zamawiającego podkreśla więc przekonanie o zasadności wyboru oferty.

Ważna inwestycja dla Krakowa

Realizacja odcinka Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudowa torów aglomeracyjnych pozwoli na zwiększenie liczby pociągów w aglomeracji krakowskiej. Prace wykonywane będą na liniach kolejowych nr 133 i 91. Wymieniona zostanie sieć trakcyjna, rozjazdy i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Dla usprawnienia ruchu aglomeracyjnego i zwiększenia przepustowości zarządca infrastruktury dobuduje dwie pary torów na odcinku od stacji Kraków Główny Osobowy do stacji Kraków Płaszów, a także 1 parę toru na odcinku Kraków Płaszów – Kraków Bieżanów. Przebudowane zostaną cztery stacje kolejowe: Kraków Główny Towarowy, Kraków Główny Osobowy, Kraków Płaszów, Kraków Bieżanów.

Powstaną także dwa dodatkowe przystanki dla pociągów Kolei Małopolskich i Szybkiej Kolei Miejskiej – Kraków Grzegórzki i Kraków Złocień, które wyposażone będą w elementy małej architektury, system informacji pasażerskiej, dostosowane dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Rozbudowane będą przystanki Kraków Łobzów i Kraków Zabłocie, na których dobudowane zostaną dodatkowe krawędzie peronowe.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Kraków (0)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Kraków (0)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
RYNEK KOLEJOWY 07/2017
NUMER 07/2017
Sporą część lipcowego wydania miesięcznika "Rynek Kolejowy" poświęcamy kwestiom biletowym oraz organizacji transportu. Przedstawiamy problemy we wdrożeniu wspólnego biletu w Polsce i pokazujemy modelowe, szwajcarskie rozwiązania tej kwestii. W dziale "Infrastruktura" piszemy o planowanym powrocie do stolicy stacji Warszawa Główna. Rozmawiamy również z członkiem zarządu Stadler Polska o jubileuszu firmy i przedstawiamy perspektywy wejścia do taboru polskich przewoźników (głównie PKP Intercity) kolejnych elektrycznych zespołów trakcyjnych. W obszernym materiale "Więcej Dartów nie będziemy. Co poszło nie tak?" przedstawiamy historię najbardziej burzliwej dostawy taboru w Polsce. Opisujemy także wątpliwości dotyczące modernizacji magistrali E20 Warszawa - Poznań.

 

współpraca
  Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS