Pytań dotyczących zamówienia na budowę elektrycznych zespołów trakcyjnych dla województwa zachodniopomorskiego jest na tyle dużo, że otwarcie ofert przełożono na 9 czerwca. Przetargiem zajmuje się też Krajowa Izba Odwoławcza.
Dostawcy pytają o bardzo różne aspekty dostawy 17 pojazdów. Część z nich odnosi się do wymogu zgodności pojazdów ze standardami TSI i w tym względzie województwo wydłuża terminy dostaw, tak aby dostawcy nie posiadający elektrycznych pociągów zgodnych z TSI, mieli czas na ich przygotowanie. Krajowa Izba Odwoławcza już orzekła, że spełnia to wymagania instytucji co do otwartości przetargu na różnych producentów, ale w KIO znalazły się już inne zapisy zmodyfikowanego przetargu, o czy piszemy
TUTAJ. Województwo odstąpiło też na przykład od określania wprost jakiej mocy mają być silniki trakcyjne w pojazdach.
Ponadto, na wniosek oferentów, wyjaśniło na których trasach mają jeździć pociągi (niemal wszystkie trasy zelektryfikowane w województwie) i, że będą stacjonować na terenie bazy Przewozów Regionalnych w Szczecinie. Określono też zakładany przebieg dobowy pojazdu, który wynosić ma do 500 kilometrów. Województwo tłumaczy jak przeliczać będzie wskaźnik niezawodności technicznej pojazdu.
Na większość proponowanych zmian zachodniopomorski urząd marszałkowski jednak się nie zgadza. Brak zgody dotyczy np. wydłużenia czynności odbiorczych pojazdów powyżej 3 dni, a także zmiany większości dość surowych zapisów dotyczących kary za zwłokę w dostawach pojazdów. Województwo precyzuje jak wyglądać ma wnętrze pojazdu (np. bez przycisków zatrzymania na żądanie, określa wysokość uchylanych okien i parametry informacji pasażerskiej), nie akceptując dowolności w tym zakresie. W kwestii wielu pytań o techniczne parametry pojazdów odsyła po prostu do wymagań TSI.
Odpowiedzi na pytania i odwołania do KIO sprawiły, że konieczna stała się zmiana terminu otwarcia ofert. Pierwotnie miało się to stać 9 maja, teraz określono ten termin na 9 czerwca.
Więcej na temat odwołań w dużych przetargach na dostawy taboru dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej i Zachodniego Pomorza piszemy
TUTAJ.