Choć do dostarczenia nowych jednostek dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej wciąż jeszcze daleko, województwo łódzkie przygotowuje się już do kolejnych zakupów. Pojazdy przeznaczone mają być do obsługi trasy Łódź – Warszawa. W przyszłym roku powstać ma dokumentacja przedprojektowa.
We wtorek sejmik województwa łódzkiego przyjął głosami rządzącej regionem koalicji PO-PSL budżet na rok 2017. Zakłada on ponad 792 mln zł wydatków (przy sporej nadwyżce budżetowej), a największa część środków przeznaczona ma być na transport. Dokument zakłada m.in. rozpoczęcie intensywnego finansowania
przygotowywanego od połowy tego roku projektu Łódzko-Warszawskiej Kolei Aglomeracyjnej.
Samorząd silniej zaangażuje się w organizację połączeńMa on być odpowiedzią województwa na trudności w podróżowaniu pomiędzy dwoma największymi miastami centralnej Polski. Od lat łódzki urząd marszałkowski angażuje się w organizację ruchu kolejowego na tej trasie, uruchamiając pociągi interRegio, a od niedawna także weekendowe kursy ŁKA. Wkrótce jednak pozyskać ma na ten cel nowy tabor, który pozwoli rozbudować samorządową ofertę i zwiększyć komfort podróży.
– Przewidziane są wydatki na dokumentację przedprojektową w sprawie utworzenia Łódzko-Warszawskiej Kolei Aglomeracyjnej w wysokości 748 tys. zł – mówi Joanna Blewąska-Kołodziejczak, rzecznik prasowy marszałka województwa łódzkiego. W przyszłości przeznaczone na Ł-WKA środki mają być jednak znacznie większe. – W kolejnych latach planowane jest przeznaczenie 26,5 mln zł na zakup taboru kolejowego – stwierdza bowiem przedstawicielka samorządu.
Kolejne jednostki dla Łódzkiej Kolei AglomeracyjnejUMWŁ planuje pozyskać duże dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014 – 2020. Nie jest więc na razie jasne, na jak duży zakup pozwoli wyasygnowana przez region kwota.
Wstępne założenia z sierpnia mówiły o całkowitej wartości projektu rzędu 246 mln zł (wkład własny z budżetu województwa musiałby być jednak wówczas, nawet przy najwyższej, 85-procentowej dotacji ze środków UE, istotnie większy niż zapowiadany obecnie). Liczba i rodzaj pojazdów mają być dopiero przedmiotem ustaleń studium wykonalności.
Ł-WKA ma być wyłącznie projektem taborowym, a zakupione w jego ramach jednostki elektryczne – bo takiego wyboru należy się spodziewać – pozostać mają własnością samorządu. Najbardziej prawdopodobne wydaje się więc, że zasilą one park taborowy Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Przypomnijmy, że w wyniku
wczorajszego rozstrzygnięcia KIO łódzka spółka pozyska niebawem także 14 ezt Impuls z Newagu.