Niemal wszystkie spalinowe Gamy wykonywały swoje zadania w sierpniu 2019 roku. Dostępność spalinowych lokomotyw posiadanych przez PKP Intercity się poprawia.
Od momentu zakupu spalinowe lokomotywy Gama, znane pod oznaczeniem SU160, nie grzeszyły bezawaryjnością, o czym pisaliśmy wielokrotnie jeszcze
w październiku zeszłego roku, a także zimą. Normą były wyłączenia z eksploatacji połowy posiadanych przez PKP Intercity lokomotyw wyprodukowanych przez Pesę.
Od wiosny
sytuacja znacznie się poprawiła. Największa część SU160 pracowała niemal bezproblemowo prowadząc pociągi pomiędzy Olsztynem a Białymstokiem, gdzie spory odcinek linii kolejowych pozbawiony jest sieci trakcyjnej.
– W sierpniu tylko jedna z lokomotyw SU160 została wyłączona z ruchu na 2 tygodnie, z uwagi na kolizję. Druga przechodziła naprawę poziomu P3. Reszta była w normalnej eksploatacji. Do dyspozycji PKP Intercity cały czas oddajemy też jedenastą lokomotywę tego typu (PKP Intercity zamówiło 10 takich pojazdów) – powiedział Maciej Grześkowiak, rzecznika prasowy Pesy.
Z wrześniową korektą rozkładu jazdy w ruchu powinno znajdować się sześć SU160. Wszystkie z nich jeżdżą.
– Zgodnie z zapotrzebowaniem do obsługi obowiązującego rozkładu jazdy na tory powinno wyjeżdżać codziennie 6 lokomotyw tego typu. W ostatnim czasie obserwujemy coraz lepsze współczynniki niezawodności tych pojazdów. Obecnie w białostockiej lokalizacji, która odpowiada za obsługę Warmii i Mazur, znajdują się dwie lokomotywy SU160, które znajdują się bieżącej eksploatacji – powiedział Piotr Mazur, z biura prasowego PKP Intercity.
Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że poprawa dostępności pojazdów może mieć związek ze zmianą firmy serwisującej jednostki napędowe MTU, zainstalowane w SU160. Rozmowy pomiędzy Pesą a producentem silników,
dotyczące wymiany jednostek napędowych, trwają.