NUMER 03/2019
NUMER 03/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Plany rozwojowe Grupy PKP
szukaj
Śledź nas:

Spadek udziału kolei w Strategii 2030? MI: To prognozy, a nie cele

| Jakub Madrjas 14.03.2019 30

Spadek udziału kolei w Strategii 2030? MI: To prognozy, a nie cele
Fot. Mariusz Tuszyński, SM42.pl
Z dużą krytyką spotkał się projekt Strategii Rozwoju Transportu do 2030 roku, przygotowywany przez Ministerstwo Infrastruktury. Zapisano w nim między innym dalszy spadek udziału transportu kolejowego w przewozach. - Takie są prognozy ekspertów - mówi minister Adamczyk. Przedstawiciel rządu wyraził nadzieję, że te prognozy się nie spełnią, a znaczenie kolei będzie rosło.
W listopadzie ubiegłego roku ruszyły konsultacje społeczne projektu Strategii Rozwoju Transportu do 2030 (SRT) roku wraz z jego prognozą oddziaływania na środowisko. Dokument jest aktualizacją Strategii Rozwoju Transportu do 2020 roku (z perspektywą do 2030 roku) z 2013 roku. Forum Kolejowe RBF uważa, że przygotowywana przez Ministerstwo Infrastruktury Strategia Rozwoju Transportu 2030 wymaga poprawy. Przede wszystkim brakuje w niej jasnego określenia celów polityki transportowej oraz wiarygodnych danych źródłowych, co uniemożliwia właściwie przeprowadzenie prognoz. Szereg krytycznych uwag do projektu wniosło też Stowarzyszenie Ekspertów i Menedżerów Transportu Szynowego, bo strategia zakłada dalsze przenoszenie towarów z kolei na drogi.

To prognozy, a nie cele

Wiceminister Andrzej Bittel podkreśla, że mowa o prognozach, a nie o zapisanych w projekcie strategii celach. - To są prognozy przygotowane przez ekspertów na podstawie dotychczasowych doświadczeń i tendencji - mówi dodając, że wynikać to może z aktualnej tendencji; rynek drogowy rośnie szybciej niż kolejowy. Jak dodał, ministerstwo przedstawiło już wyjaśnienia w ramach zespołu trójstronnego na prośbę przewodniczącego branży transport OPZZ Leszka Miętka.

- To nie jest zafiksowany cel, jestem pewien że go przekroczymy - zapewnił Andrzej Bittel żartując, że w ten sposób łatwiej będzie ogłosić sukces. - Naszym celem jest bardziej dynamiczny wzrost transportu kolejowego, ale nie można się kłócić z modelami - stwierdził Bittel. - Oczywiście, można odrzucić prognozę i przedstawiać inną; jeśli ktoś nam pokaże prognozę, która bardziej oddaje rzeczywistość to będziemy ją uwzględniać. Taką prognozą dysponujemy w ramach opracowaniu projektu nowej strategii i nie traktujemy jej jako cel - stwierdził.

Ministerstwo ma nadzieję, że prognozy się nie spełnią

Jak dodał minister Andrzej Adamczyk, są szanse na to, że przewozy kolejowe będą większe, niż zapisane w projekcie strategii. Świadczy o tym liczba 310 milionów pasażerów przewiezionych przez kolej w 2018 roku (to dużo więcej, niż zakładała poprzednia SRT - przyp. JM.). - Ci ludzie pojechali pociągiem, zamiast skorzystać z transportu samochodowego indywidualnego i zbiorowego. To oznacza że tych samochodów było mniej - podkreślił.

Minister wyraził nadzieję, że podobnie stanie się w przewozach towarowych choć zaznaczył, że rynek jest trudny bo na kolei występują trudności z płynnością połączeń. - Mimo tych trudności utrzymujemy przewozy, więc w sytuacji w której będziemy oddawali do użytkowania coraz więcej linii zmodernizowanych daje to nadzieję na to że z “tortu transportowego” wykroimy większą część dla kolei - stwierdził.

Pytanie, czy najważniejszy dokument strategiczny ministerstwa nie powinien zawierać prawidłowych prognoz - obecne bowiem, jeżeli się spełnią, przekreślają (sformułowane bardzo ogólnie) cele strategii. - Zwracamy się do naukowców i ekspertów z prośbą o ich własne prognozy. My mamy takie prognozy, a nie inne - podsumował minister.

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (42846)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (42846)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 03/2019
NUMER 03/2019
Ten numer „Rynku Kolejowego” jest pierwszym zamykanym przez nas w tym roku, więc zdecydowaliśmy się na pokazanie planów Grupy PKP na najbliższą przyszłość. Nadal głównymi tematami pozostają budowa struktury holdingowej, wspólny bilet czy tempo realizacji inwestycji infrastrukturalnych. Zarządy spółek mówią o postępach i wytężonej pracy, ale część pasażerów i wykonawców patrzy na te kwestie inaczej. O tym wszystkim w raporcie i innych tekstach.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5