Solaris, który dostarcza na rynek polski i niemiecki tramwaje pod marką Tramino, łączy siły z innym producentem - firmą Stadler. Jak ogłoszono dziś (20 września) na wspólnej konferencji podczas targów Innotrans w Berlinie, szwajcarski producent będzie działać w konsorcjum z polską firmą na rynku tramwajowym.
Informacja o mariażu Solarisa i Stadlera w kwestii tramwajów okazała się dużym zaskoczeniem na targach Innotrans. Solaris już jakiś czas temu
sugerował możliwość nawiązania kontaktów z innym producentem. - Rozmawiamy ponadto o nawiązaniu współpracy z różnymi potencjalnymi partnerami – innymi producentami tramwajów – by osiągnąć efekt synergii w tym zakresie - mówił w czerwcu w rozmowie z naszym portalem Dariusz Michalak, wiceprezes Solarisa.
Stadler i Solaris utworzą konsorcjum
Wiadomość ogłosili Peter Spuhler, prezes zarządu i właściciel koncernu oraz Solange Olszewska, właścicielka firmy. - Solaris i Stadler Rail zdecydowały o rozpoczęciu nowej fazy współpracy. Naszym celem jest wzmocnienie pozycji na rynku tramwajowym w Polsce i pozostałych krajach Europy - ogłosił Spuhler. Jak wyjaśnił, Solaris i Stadler będą działać jako konsorcjom. Wspólnie wystartują już w ogłoszonym niedawno
przetargu na tramwaje dla Krakowa.
- W segmencie tramwajów nasze firmy dobrze się uzupełniają - dodała Solange Olszewska. Oboje właściciele podkreślali, że firmy kontaktują się ze sobą od dziesięciu lat i znają się bardzo dobrze. Obie firmy na razie będą współpracować przy projektach. Jak mówi Zbigniew Palenica z zarządu Solarisa, dalsze kroki nie są wykluczone. Firmy zastanawiają się m. in. nad współpracą na etapie produkcji.
Solaris, który niedawno obchodził 20 rocznicę istnienia, to główny polski producent autobusów i trolejbusów, robiący karierę na rynkach międzynarodowych. Od dawna ambicją firmy było wejście na rynek tramwajowy. Pierwsze doświadczenia polski producent zbierał we współoracy z Bombardierem i Vossloh Kiepe. Zgodnie z kontraktem podpisanym w 2006 r. Solaris był odpowiedzialny za montaż 24 tramwajów Bombardier NGT6/2 dla Krakowa i trzech takich pojazdów dla Gdańska. Bombardier dostarczał pudła tramwajów, Vossloh Kiepe instalacje elektryczne, a Solaris zapewniał dostawę innych komponetów, montaż pojazdów i ich dostawę.
Solaris wchodzi na rynek tramwajowy
W 2009 r. Solaris zaprezentował prototyp tramwaju pod nazwą Tramino. Firma polegała na kompetencjach innych podmiotów - pudło i konstrukcja były spawane w Autosanie, natomiast MPK-Łódź odpowaidało za montaż końcowy. Decyzja o produkcji własnego pojazdu była podyktowana chęcią dywersyfikacji produkcji, uniezależnienia od fluktacji rynku autobusowego oraz spodziewanym boomem na nowe tramwaje.
Pierwszym miastem, które miało otrzymać Tramino, był Szczecin, ale przetarg został unieważniony i zamówienie ostatecznie przypadło Pesie. Ostatecznie pierwsze Tramino trafiło do Poznania. W listopadzie 2009 r. podpisano pierwszy kontrakt na 40 pięcioczłonowych tramwajów, a w 2010 r. Poznań dokupił pięć kolejnych wozów. Pojazdy wyprodukowano w latach 2011-2012. Drugi kontrakt został podpisany w lipcu 2012 r.
z niemieckim miastem Jena. Obejmował on pięć dwukierunkowych tramwajów, specjalnie zaprojektowanych dla tego kontraktu jako kontynuacja konstrukcji GT6N/M-ZR. Pojazdy posiadały trzy wózki skrętne i cztery osie napędowe. Pierwszy pojazd przyjechał w lipcu 2013, a pasażerów zaczął wozić na początku 2014 r. W lipcu 2012 r. podpisano kontakt z kolejnym niemieckim miastem - Brunszwikiem - na dostawę 15 wozów. Umowę potem rozszerzono o dalsze trzy wozy. Pierwsze wozy
wyjechaly w 2015 r.
Najnowsze tramwaje Solarisa jeżdżą w Olsztynie, gdzie w grudniu 2015 r.
otwarto nowa siec tramwajowa. Miasto zamówiło we wrześniu 2012 r, w sumie 15 pojazdów. To
najcichsze, a zarazem
najszersze tramwaje w Polsce. W marcu 2015 r. Solaris podpisał natomiast kontrakt ramowy na dostawę 41 tramwajów do Lipska. Pierwszy pojazd ma zostać
dostarczony do końca roku. Solaris składa też pudła wagonów do Hanoweru.
Stadler to jeden z największych producentów taboru kolejowego w Europie, działający również na rynkach światowych. Ostatnimi sukcesami firmy są m. in.
pociąg dużych prędkości dla Szwjcarii, czy
piętrowe pociągi dla USA. W tym tygodniu Stadler wygrał przetarg na dostawę taboru
dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Łączna wartość zamówień Grupy Stadler w 2015 roku
wyniosła 2,1 mld franków szwajcarskich.
Co ważne, Stadler sam jest jednak od lat obecny także na rynku tramwajowym. Choćby niedawno producent
pokazał pierwszy tramwaj dla lekkiej kolei w duńskim Aarhus. Za to za rok tramwaje Stadlera
pojadą po torach Petersburga.