Bardziej komfortowo z Warszawy do Czech, ale mniej – do Łodzi. Sliperetki, wagony od początku kojarzone z połączeniami międzynarodowymi, zniknęły wczoraj z tras krajowych, zakończył się bowiem długi i zaskakujący okres, w którym obsługiwały one najszybsze codzienne połączenie Łodzi z Warszawą. Zgodnie z zapowiedziami nietypowe wagony włączane są do międzynarodowego pociągu „Chopin” i kursują w ramach grupy bezpośredniej do Pragi.
Jak informowaliśmy jeszcze w listopadzie,
PKP Intercity znalazło nową rolę dla wagonów typu 154Az. Bezprzedziałowe sliperetki, które przez lata wykorzystywano do obsługi prestiżowego EuroNight „Jan Kiepura”, od wczoraj kursują w składzie innego międzynarodowego pociągu nocnego – InterCity „Chopin”. Z wygodnych, mocno rozkładanych i luźno rozstawionych foteli skorzystać mogą podróżujący częścią do Pragi. Sliperetki (jedna każdego dnia) zastępują tam zwykłe wagony klasy drugiej.
Zapotrzebowanie równe stanowi posiadania: jedynie dwa nietypowe wagonyOd czasu likwidacji EN „Jan Kiepura” sliperetki kursowały w relacjach krajowych, w ostatnim czasie głównie na trasie Łódź – Warszawa. Wprowadzenie nowego rozkładu jazdy przyniosło jednak kres tej praktyce. Jak informuje bowiem PKP Intercity, do obsługi połączenia do Republiki Czeskiej wykorzystywane będą wszystkie sprawne wagony tego standardu, jakie są eksploatowane aktualnie przez spółkę.
– Obecnie PKP Intercity posiada dwa wagony sliperetki przy zapotrzebowaniu na realizację bieżącego rozkładu jazdy na dwa pojazdy tego typu. Wagony kursowały w zestawieniu pociągu IC „Łodzianin” relacji Warszawa Wschodnia – Łódź Fabryczna. W rozkładzie jazdy na sezon 2017/2018 sliperetki będą natomiast kursowały w zestawieniu składu IC „Chopin” – powiedziała nam Agnieszka Serbeńska, rzecznik prasowy PKP Intercity.
Tylko 45 miejsc siedzących – tylko dla podróżnych międzynarodowychNasza rozmówczyni podkreśla przy tym, że przewoźnik zaoferuje podróżującym do Pragi wysoki poziom usług. – Sliperetki są wagonami drugiej klasy o podwyższonym komforcie podróży, na który przekłada się mniejsza niż w standardowym wagonie liczba 45 miejsc. Wygodne są też fotele dla pasażerów – usłyszeliśmy od przedstawicielki PKP Intercity. Podobnie wyposażone wagony obsługują połączenia nocne w kilku krajach europejskich, m.in. we Francji.
Przypomnijmy, że choć w IC „Chopin” bez przeszkód można podróżować na podstawie zwykłych biletów krajowych, korzystający z połączenia w granicach Polski raczej nie odczują zwiększenia komfortu jazdy dzięki włączeniu do składu sliperetki. – Miejsca na przejazd w tych wagonach będą dostępne wyłącznie w relacjach międzynarodowych – mówi Agnieszka Serbeńska. Zgodnie z informacjami przekazanymi nam wcześniej przez przewoźnika miejsce w sliperetce będzie mógł zająć jedynie podróżujący na podstawie biletu bez wskazania miejsca, jeśli w wagonie pozostaną wolne fotele. Dopóki jednak pula miejsc w innych wagonach się nie wyczerpie, pasażerowie kierowani będą do zwykłych wagonów drugiej klasy.