Czy na linię lwówecką wróci planowy ruch pociągów? Starania w tym kierunku podjęła gmina Wleń wraz z SKPL Cargo. Przewoźnik chce zwiększyć liczbę swoich połączeń, a obsługę taboru planuje przenieść do swojej nowej bazy w Ostrowie Wielkopolskim.
Prywatny przewoźnik SKPL Cargo chce intensywniej niż dotychczas operować w sektorze pasażerskim. Jak informowaliśmy w zeszłym tygodniu, spółka zaproponowała lokalnym samorządom
reaktywację linii Aleksandrów Kujawski – Ciechocinek. Aktualne są też plany uruchomienia połączeń na trasie Tarnów – Szczucin. Lista odcinków, na których mogłyby kursować normalnotorowe pociągi SKPL, nie kończy się jednak na tych ogłaszanych w ciągu ostatnich miesięcy.
Stan techniczny linii daleki od dobregoJak wskazuje bowiem na swojej stronie internetowej gmina Wleń, przewoźnik chciałby współpracować także i z tym samorządem, organizując połączenia na nieczynnej od grudnia trasie z Jeleniej Góry do Lwówka Śląskiego. Informacje te potwierdza Albert Mikołajczyk z SKPL Cargo. – Wyraziliśmy taką chęć, jak również zaoferowaliśmy pomoc merytoryczną władzom Wlenia – mówi. – Niestety sytuacja nie jest w tym przypadku prosta, bo mimo szczerych chęci obu stron, wszyscy zdajemy sobie doskonale sprawę ze stanu technicznego zaniedbanej przez wiele lat linii nr nr 283 – dodaje.
Na razie nie jest więc znany ani planowany format obsługi, ani prawdopodobny termin uruchomienia przewozów. Rozmowy w tej sprawie toczyły się jednak już m.in. pomiędzy gminą Wleń a Ministerstwem Infrastruktury i Budownictwa. Wciąż trwają także ustalenia dotyczące planowanej obsługi linii nr 115 Tarnów – Szczucin. – Dziś nie możemy mówić jeszcze o przybliżonym terminie uruchomienia przewozów na tym odcinku – mówi przedstawiciel SKPL i dodaje, że sprawa toczy się nieco wolniej z powodu skomplikowanych formalności.
Baza taborowa w Ostrowie Wlkp. ruszy jeszcze w marcuPrywatna spółka przygotowuje się jednak do intensywnego rozwoju swojej działalności na liniach normalnotorowych (wciąż zarządza także dwoma wąskotorówkami – Pleszewską i Kaliską KD). W związku z tym wydzierżawiła od Przewozów Regionalnych nieużywaną wagonownię w Ostrowie Wielkopolskim, która ma stać się główną bazą taboru pracującego na liniach o prześwicie 1435 mm. – To właśnie tam część czeskich „motoraków” zostanie dostosowana do naszych potrzeb – zapowiada Albert Mikołajczyk. Jeden ze
sprowadzonych w styczniu wagonów serii 810 kursuje już obecnie w ruchu regularnym. Na trasie Pleszew – Pleszew Miasto zastępuje on naprawiany pojazd MBxd2 (funkcjonuje tam splot toru normalnego z wąskim).
Przewoźnik nie wskazuje dokładnie, jak długo będzie obowiązywać umowa zawarta z PR, informując jedynie, że będzie użytkował halę przez kilka lat. – Wydzierżawiliśmy cały obiekt wraz z przyległymi torami, które w przyszłości posłużą m.in. do odstawiania części taboru pasażerskiego po sezonie – mówi przedstawiciel SKPL (duża część połączeń spółki funkcjonuje tylko w okresie letnim). Pierwsze sztuki taboru mają zostać przetransportowane do Ostrowa jeszcze w tym miesiącu.
SKPL zaproponuje usługi bazy innym przewoźnikomNowa baza będzie jednak służyć nie tylko utrzymaniu pojazdów pasażerskich. – Zaplecze w Pleszewie od samego początku było zbyt małe do zapewnienia sprawnej obsługi lokomotyw normalnotorowych, które stanowią zdecydowaną większość naszego parku maszynowego – wskazuje bowiem Albert Mikołajczyk. Te zaś pracują przede wszystkim w ruchu towarowym. – W przyszłości planujemy też oferować niezbędną obsługę taboru obcego wykorzystywanego w okolicy – dodaje nasz rozmówca i wskazuje, że Ostrów Wielkopolski to bardzo dobre miejsce na zaplecze techniczne, bo dzięki stykowi kilku linii zapewniony jest dogodny dojazd z różnych regionów.