Nadchodzący sezon turystyczny będzie dla SKPL Cargo zdecydowanie inny niż dwa poprzednie – niewielki przewoźnik skupi się bowiem na uruchamianiu pociągów na Podkarpaciu. W związku ze współpracą z PKP Intercity w rejon Zagórza skierowana została większość wagonów motorowych zbierskiej spółki. Duży popyt na usługi w ruchu towarowym spowodował też, że SKPL nie dysponuje lokomotywami, które mogłyby poprowadzić składy zestawione z „ryflaków” 102A.
Jak informowaliśmy w zeszłym tygodniu, SKPL Cargo – prywatny przewoźnik ze Zbierska świadczący wbrew nazwie także przewozy pasażerskie –
przygotowuje się do realizacji połączeń z Jasła do Łupkowa, które zostaną uruchomione w ramach współpracy z PKP Intercity. Niewielka spółka nie uruchomi natomiast innych pociągów na Podkarpaciu. Prawdopodobnie charakterystyczne „motoraki” serii 810 nie będą także obsługiwać pozostałych sezonowych tras, na których pociągi SKPL kursowały w latach ubiegłych.
Spółka nie ma wolnego taboru pasażerskiego ani lokomotyw – Chcielibyśmy uruchomić przewozy, ale w tym roku z przyczyn technicznych nie jest to proste – powiedział nam Albert Mikołajczyk z SKPL Cargo. – Obecnie dopiero wprowadzamy do eksploatacji pojazdy odkupione pod koniec zeszłego roku od Górnośląskiego Przedsiębiorstwa Wodociągowego. Przez to nie posiadamy jeszcze wolnych „osiemsetdziesiątek”, które moglibyśmy skierować na trasy turystyczne znane z ubiegłych lat – dodaje nasz rozmówca (wagony motorowe serii 810 przeznaczone są obecnie głównie do obsługi pociągów w rejonie Zagórza).
SKPL korzystał w latach ubiegłych także z wagonów serii 102A, tzw. ryflaków. Jednak i ich nie będzie można najprawdopodobniej skierować na szlak do Węgorzewa. – Hossa na rynku przewozów towarowych powoduje brak wolnych lokomotyw spalinowych – tłumaczy przedstawiciel przewoźnika. – Najprawdopodobniej z uwagi na obsługę towarową linii nr 212 w lipcu może ruszyć natomiast połączenie do Bytowa, ale nie jest to jeszcze przesądzone – usłyszeliśmy od Alberta Mikołajczyka.
Do Węgorzewa pociągów raczej nie będzieWszystko wskazuje więc na to, że w tym roku ruch nie będzie prowadzony na linii nr 259 Kętrzyn – Węgorzewo. Regularne pociągi osobowe kursowały tam do 1992 r., później – do początku XXI w. – utrzymywany był niewielki ruch towarowy, do Węgorzewa sporadycznie dojeżdżały także pociągi turystyczne. Od 2007 r. ruch sezonowy bywa wznawiany – najpierw dzięki współpracy Stowarzyszenia Hobbystów Kolejowych z Dolnośląskimi Liniami Autobusowymi, zaś SKPL prowadził tam przewozy w latach 2016 i 2017.
W latach ubiegłych poza wspomnianymi odcinkami Lipusz – Bytów i Kętrzyn – Węgorzewo SKPL uruchamiał sezonowe pociągi także na wąskotorowej Kaliskiej Kolei Dojazdowej. Nasz rozmówca nie wskazał jednak konkretnych planów otwarcia wąskotorówki w nadchodzące wakacje.