SKM Warszawa rozstrzygnęła przetarg na 8 pięcioczłonowych i 5 czteroczłonowych ezt. Najkorzystniejszą ofertę złożyła Pesa Bydgoszcz.
Zamówienie SKM Warszawa zakłada dostawę fabrycznie nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych – ośmiu pięcioczłonowych i pięciu czteroczłonowych. Przedmiotem zamówienia jest też dostawa symulatora jazdy wraz z przeszkoleniem pracowników oraz świadczenie usług obsługi na poziomie utrzymania P1-P4 dla każdego pojazdu przez okres aż piętnastu lat.
Spółka przewiduje możliwość skorzystania z prawa opcji w ciągu czterech lat od podpisania zamówienia. W tym wypadku oznacza to dostawę dodatkowych siedmiu pojazdów pięcioczłonowych i jednego czteroczłonowego. Również w tym wypadku obowiązuje konieczność obsługi pojazdów na poziomie P1-P4 przez okres piętnastu lat.
SKM Warszawa zamawia pociągi z wózkami pomiędzy członami, czyli tzw. wózkami Jacobsa. Mimo, że pociągi będą kursowały głównie po aglomeracji warszawskiej, mają być przygotowane do jazdy z prędkością 160 km/h. Ezt mają być też jednoprzestrzenne. W środku, z wyjątkiem miejsc na końcu i początku ezt, nie może być schodów, a jedynie delikatne pochyłości. Podobnie jak obecnie już jeżdżące, będą miały bogaty system informacji pasażerskiej. Pojawią się nowe automaty biletowe i system zliczania pasażerów. Mniejsze pojazdy 4-członowe zabiorą na pokład łącznie 670 osób. Większe – pięcioczłonowe zabiorą ich aż 825. Elektryczne pociągi mają mieć zamontowany ETCS poziomu 2. Więcej o specyfikacji technicznej pociągów
piszemy tutaj.
O zamówienie walczyło tylko dwóch – polskich – producentów, czyli Pesa i Newag. Najkorzystniejsza oferta została wybrana na mocy kryterium ceny dostawy pojazdów i utrzymania (78 punktów), okresu gwarancji (w granicach 48-96 miesięcy; 15 punktów), czasu dostarczenia pierwszych trzech pojazdów czteroczłonowych (maksymalny czas – 18 miesięcy; 4 punkty) oraz masy służbowej podzielonej przez długość przedziału pasażerskiego pojazdu (5 punktów). Oferta Pesy okazała się minimalnie tańsza, lecz Newag zaproponował szybszy czas dostarczenia pierwszych pojazdów. To sprawiło, że punktacja była na zbliżonym poziomie. Ostatecznie jednak za najkorzystniejszą ofertę uznano tę od Pesy (98,67 do 96,91 pkt.).