Partnerzy serwisu:
Pasażer

Skierniewice – Łuków: Mgliste perspektywy reaktywacji

Dalej Wstecz
Data publikacji:
06-03-2017

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Skierniewice – Łuków: Mgliste perspektywy reaktywacji
fot. Kasper Fiszer.Przystanek Parysów na linii nr 12
Ani ministerstwo infrastruktury, ani samorządy województw nie mają konkretnych planów wznowienia przewozów na „esełce”. Tymczasem PKP PLK chcą wyremontować tam infrastrukturę przystankową. Czy skorzystają z niej pociągi dotowane przez władze Lubelszczyzny lub Mazowsza?

W lutym PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowały nas, że zamierzają przeprowadzić modernizację linii nr 12 Skierniewice – Łuków. Choć zarządca planuje zlikwidować perony położone przy innych trasach wykorzystywanych głównie jako ważne ciągi towarowe – liniach 131 i 146 – w przypadku wspomnianego ciągu zapowiada remont infrastruktury do obsługi podróżnych. Nie ma mieć on jednak charakteru kompleksowej modernizacji przystanków.

Na ile jednak przyciągnięcie przewoźników i pasażerów na korytarz nazywany towarową obwodnicą Warszawy jest realne? Ruch pociągów, zarówno pospiesznych, jak i regionalnych, nigdy nie był tu szczególnie intensywny, np. w 2000 r. uruchamiano tylko dwie pary kursów osobowych w pełnej relacji Skierniewice – Łuków i jedną dodatkową z Warszawy Wschodniej do Łukowa przez Pilawę. W latach 90. pociągów było tylko nieco więcej, przy czym nie oferowano połączeń bezpośrednich do stolicy.

Pociągów nie planuje ani MIB, ani województwo łódzkie

Kursów dalekobieżnych korzystających z linii nr 12 nie zamierza finansować Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa. Żadnych konkretnych planów w zakresie wznawiania połączeń regionalnych nie mają także samorządy województw, przez które biegnie wspomniana trasa. Nie wykluczają one jednak prób reaktywacji ruchu w przyszłości.

Jednoznaczny brak zainteresowania uruchamianiem tam pociągów wyraża jedynie Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego. – Plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla województwa łódzkiego do roku 2020 z perspektywą do roku 2030, w oparciu o który planowane jest wykonywanie przewozów o charakterze użyteczności publicznej, nie przewiduje organizacji przewozów przez UMWŁ na linii kolejowej nr 12 – mówi Jacek Grabarski z Wydziału Informacji i Komunikacji Społecznej urzędu. Przypomina on także, że już pierwszy przystanek na trasie za Skierniewicami leży na terenie województwa mazowieckiego, więc to jego władze mogą być bardziej zainteresowane prowadzeniem tam ruchu.

Mazowsze: W finansowanie mogą włączyć się samorządy lokalne

Rzeczywiście, jak poinformowało nas w krótkim komunikacie biuro prasowe Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego, regionalny plan transportowy przewiduje możliwość uruchomienia pociągów na odcinku ze Skierniewic lub Mszczonowa do Góry Kalwarii lub Pilawy. – Należałoby jednak stworzyć analizy ruchowo-przewozowe potwierdzające zasadność i możliwość reaktywacji połączeń pasażerskich – czytamy. UMWM zwraca także uwagę, że potencjalnie kursy mogłyby być dofinansowane również z budżetów jednostek terytorialnych niższego szczebla.

W podobnym tonie o sprawie wypowiada się Beata Górka, rzecznik prasowy marszałka województwa lubelskiego. Plan transportowy tego regionu przewiduje możliwość wznowienia ruchu na nieczynnych liniach kolejowych, w tym na linii nr 12. – Nie bez znaczenia będzie jednak bieżąca sytuacja budżetowa organizatora przewozów, w tym współfinansowanie zadania przez samorząd na obszarze województwa mazowieckiego – mówi. Wskazuje też, że reaktywacja możliwa będzie tylko pod warunkiem poprawy stanu technicznego infrastruktury (co zapowiada PKP PLK) i możliwości organizacyjnych operatora (obecnie są nim Przewozy Regionalne).

Czy efekt byłby lepszy niż przed kilkoma laty?

Należy przy tym zaznaczyć, że zarówno władze Mazowsza, jak i Lubelszczyzny próbowały już wznawiać ruch pociągów po linii nr 12. Pomiędzy Górą Kalwarią a Pilawą pociągi Kolei Mazowieckich kursowały jednak tylko w latach 2009 – 2010, a SA134 Przewozów Regionalnych obsługiwały odcinek Pilawa – Łuków tylko w okresie 2007 – 2008. W obydwu przypadkach zainteresowanie podróżnych było niewielkie.

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Łódzkie: Przetarg na kolejne autobusy dla ŁKA

Zintegrowany transport

Łódzkie: Przetarg na kolejne autobusy dla ŁKA

Roman Czubiński 03 lipca 2023

Struzik: Nie mogę zadeklarować pociągu Chorzele – Olsztyn już we wrześniu

Pasażer

Mszczonów: Rynek dla kolei to 2 mln przyjezdnych

Pasażer

Zobacz również:

Łódzkie: Przetarg na kolejne autobusy dla ŁKA

Zintegrowany transport

Łódzkie: Przetarg na kolejne autobusy dla ŁKA

Roman Czubiński 03 lipca 2023

Struzik: Nie mogę zadeklarować pociągu Chorzele – Olsztyn już we wrześniu

Pasażer

Mszczonów: Rynek dla kolei to 2 mln przyjezdnych

Pasażer

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5