Fińskie Koleje Państwowe VR Group wybrały Vectrona produkowanego przez Siemensa i złożą zamówienie na 80 elektrycznych lokomotyw, którego wartość przekroczy 300 milionów euro. To największe dotychczasowe zamówienie kolei fińskich dotyczące taboru oraz drugie pod względem wartości w Europie w tym roku. Umowa zostanie podpisana wkrótce i będzie zawierać opcję rozszerzenia o kolejne 97 lokomotyw wraz z usługami serwisu i utrzymania na okres 10 lat.
Vectrony w tej wersji zostały specjalnie zaprojektowane na szeroki rozstaw kół, a ich dostawa jest planowana sukcesywnie od 2016 roku. Pierwsze z nich rozpoczną regularne kursy w 2017 roku, a całość dostawy zakończy się do 2026 roku. Będą one wykorzystywane zarówno w ruchu pasażerskim, jak i towarowym. Zastąpią wysłużone już lokomotywy produkcji radzieckiej, z których wiele pochodzi jeszcze z początku lat 70-tych.
Lokomotywy będą produkowane w fabryce Siemensa w Monachium, a wózki w fabryce w Grazu. - Dla Siemensa to największe do tej pory zamówienie na najnowsze lokomotywy Vectron, a także pierwsze na Vectrony o szerokim rozstawie kół – mówi Jochen Eickholt, CEO działu Rail Systems Siemensa.
- Konstrukcja tych lokomotyw zakłada również odporność na trudne warunki klimatyczne, z którymi będą się zmagać podczas całego okresu eksploatacji. Odporność tę potwierdzono podczas licznych testów homologacyjnych oraz eksploatacji testowej w Szwecji i Norwegii. „Dokonaliśmy wyboru po długich i uważnych analizach. Lokomotywy Siemensa są doskonale przygotowane do eksploatacji na wymagających fińskich trasach” – mówi Mikael Aro prezes VR Group.
Vectrony mogą się już poszczycić szerokimi referencjami, a ich konstrukcja wykorzystuje kolejne zdobyte doświadczenia. Łącznie przejechały już ponad milion kilometrów i są świetnie oceniane w codziennej eksploatacji w Polsce, Niemczech i Szwecji. Dotychczas ponad 50 Vectronów jest już wykorzystywanych przez 7 operatorów kolejowych. Nowa generacja lokomotyw na dobre wpisała się więc w krajobraz europejskiego taboru szynowego. Lokomotywy są dopuszczone do ruchu w Polsce, Niemczech, Austrii, Rumunii, Szwecji i na Węgrzech. Podbijają także polski rynek i tu zdobywają kolejne pozytywne oceny zarówno maszynistów, jak i przewoźników kolejowych. Polski rynek jest bardzo ważny dla Siemensa. Firma ma nadzieję, że kolejne lokomotywy zostaną dostarczone także właśnie tutaj.