PKP Polskie Linie Kolejowe prowadzą aktualnie przetarg na wykonanie kolejnego etapu prac na odcinku linii nr 274 do Jeleniej Góry na odcinku Wrocław Świebodzki – Smolec. Do zamawiającego wpłynęło siedem ofert.
Postępowanie na prace na linii kolejowej nr 274 Wrocław – Zgorzelec dotyczą II etapu rewitalizacji odcinka Wrocław Grabiszyn – Smolec. Planowane prace dotyczą odcinka od 1,830 km do 10,230 km linii. Celem jest zapewnienie na tym odcinku prędkości 140 km/h dla pociągów pasażerskich i 100 km/h dla pociągów towarowych.
– W efekcie tych prac czas przejazdu pociągu EIC Premium z Jeleniej Góry do Wrocławia będzie wynosił ok. 100 min. Ponadto nastąpi dostosowanie infrastruktury do obowiązujących obecnie standardów technicznych, likwidacja barier dla osób niepełnosprawnych – czytamy w informacji ministerstwa. Widać już efekty tych prac, choćby
w postaci nowych peronów.
Niemieckie konsorcjum najtańszePLK zakłada, że na realizację projektu oraz robót wystarczą 204 dni. Wykonawcy, którzy zadeklarują skrócenie tego czasu (maksymalnie o 30 dni) otrzymają do 40% punktów w przetargu. Pozostałe 60% wagi ofert będzie stanowić cena. PKP PLK przygotowało budżet w wysokości 23,36 mln zł brutto. Zaś najtańszą ofertę złożyło niemieckie konsorcjum Schweerbau – 18,57 mln zł brutto. Firma zadeklarowała skrócenie czasu robót do 153 dni. Taki sam parametr zastosowali pozostali oferenci, co oznacza, że to cena zadecyduje o wygranej w przetargu.
Kolejni oferenci to Infrakol – 19,25 mln zł, konsorcjum ETF Polska – 21,3 mln zł, Dolnośląskie Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury Komunikacyjnej „Dolkom” z Wrocławia – 21,79 mln zł, Alusta – 22,05 mln zł, Trakcja PRKiI – 25,11 mln zł oraz Stanisław Łukasiewicz Eco-Baza Przedsiębiorstwo Wielobranżowe z Żagania – 26,13 mln zł.
Zakres pracZakres robót budowlanych do wykonania obejmuje: oczyszczenie podsypki, wymianę podkładów i szyn, ścięcie ławy torowiska i regulację pochylenia skarpy nasypu, regulację toru nr 1 w planie i profilu, szlifowanie szyn w torze nr 1, wzmocnienie podtorza, przebudowę odwodnienia liniowego przy torze nr 1, wymianę pięciu rozjazdów na stacji Wrocław Zachodni, rewitalizację trzech obiektów inżynieryjnych i regulację sieci trakcyjnej w torze nr 1 oraz roboty towarzyszące w branży srk i elektroenergetycznej. Oprócz tego wykonawca musi przygotować dokumentację projektową.
W ubiegłym roku postępowanie
na wykonanie I etapu prac na tym odcinku wygrało konsorcjum Infrakol i Trak Tec. Jeszcze w kwietniu 2016 roku ówczesny wiceminister Piotr Stomma poinformował w odpowiedzi na interpelację posłanki Marzeny Machałek, że do 2020 roku PLK zainwestuje w linię do Jeleniej Góry 180 mln zł w ramach projektu "Prace na linii kolejowej nr 274 Wrocław – Zgorzelec na odcinku Wrocław – Jelenia Góra oraz przyległych łącznicach".