W Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego odbyło się spotkanie, w którym uczestniczyli przedstawiciele samorządów mających mniejszościowe udziały w spółce PKP Szybka Kolej Miejska, a także władze PKP SA – czyli większościowego udziałowca. Marszałek Mieczysław Struk powtórzył wcześniejszą deklarację dotyczącą usamorządowienia SKM: samorząd województwa i samorządy aglomeracji trójmiejskiej chcą i powinny mieć kontrolę nad spółką, która w całości wykonuje usługi przewozowe na ich terenie.
Samorząd Województwa Pomorskiego od lat zabiega o „usamorządowienie” PKP SKM, czyli o uzyskanie większościowego udziału w kapitale zakładowym spółki. Pozwoliłoby to na dostosowanie struktury właścicielskiej PKP SKM do roli i funkcji, którą pełni spółka w systemie transportowym województwa.
Okazją do usamorządowienia SKM inwestycje taborowe
– Analizowaliśmy różne koncepcje usamorządowienia SKM poczynając od bezpłatnego przekazania udziałów spółki przez Skarb Państwa dla samorządu województwa, po umorzenie za wynagrodzeniem udziałów PKP SA w SKM. Dziś mamy nową propozycję, która wiąże się z zakwalifikowaniem projektu SKM dotyczącego zakupu 10 sztuk taboru – powiedział podczas spotkania marszałek Struk.
Zgodnie z podpisaną umową SKM ma otrzymać dofinansowanie w wysokości 50% kosztów (około 160 mln zł) na ten zakup. Pozostały koszt spółka zobowiązana jest zapewnić we własnym zakresie.
– Deklarujemy chęć zaangażowania finansowego poprzez dokapitalizowanie SKM. Efektem naszej propozycji powinno być zarówno zbudowanie montażu finansowego, niezbędnego dla realizacji projektu, jak i trwałe uzyskanie przez samorząd województwa, wraz z innymi trójmiejskimi samorządami, statusu głównego udziałowca SKM. Z naszych ekspertyz wynika, że taki montaż jest dopuszczalny i – co ważne – z taką usamorządowioną spółką mogłaby zostać zawarta wieloletnia umowa przewozowa, która stworzyłaby dla niej stabilne perspektywy rozwoju – dodał Struk.
– Warto zwrócić uwagę na kwestie związane choćby z przygotowywanym przez nas projektem wspólnego biletu. Jeśli mamy budować ofertę opartą na wspólnej taryfie, to znacznie łatwiej byłoby wdrożyć ją w strukturze, w której mamy głos decydujący – mówił Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska.
– Przewozowe spółki samorządowe z powodzeniem funkcjonują w innych regionach – w województwie mazowieckim, wielkopolskim, śląskim, małopolskim i łódzkim i w samej Warszawie. Praktycznie tylko my na Pomorzu odstajemy od tej reguły, która – jak widać – dobrze się sprawdza – stwierdził Marcin Skwierawski, zastępca prezydenta Sopotu. – Warto też zwrócić uwagę, że kilka lat temu podobna dyskusja dotyczyła „usamorządowienia” portu lotniczego. Dziś rozwój kontrolowanego przez samorządy lotniska – w tym rozbudowa infrastruktury lotniskowej, poprawa komunikacji lotniska z centrami miast, w efekcie wzrost liczby pasażerów – najlepiej dowodzą, że była to dobra decyzja - dodał.
Co myśli o pomyśle usamorządowienia prezes PKP SA
Swoje deklaracje obecni na spotkaniu samorządowcy kierowali przede wszystkim do obecnego na spotkaniu prezesa PKP SA Krzysztofa Mamińskiego.
- Dla nas najważniejsze jest znalezienie sposobu na pozyskanie wkładu własnego dla zakupu 10 nowych pociągów. Mamy w tym spore doświadczenie, rozważaliśmy inne scenariusze – m.in. emisję obligacji. Ale oczywiście przeanalizujemy przedstawione dziś argumenty i odniesiemy się do nich w najbliższym czasie – powiedział prezes Mamiński.
– To, czy przedstawione dziś rozwiązanie zostanie wdrożone w życie, zależy od decyzji głównego udziałowca Spółki SKM, czyli od zarządu spółki PKP SA. Nieskorzystanie z propozycji samorządów będzie oznaczać, że to główny właściciel bierze na siebie całą odpowiedzialność za realizację projektu zakupu nowego taboru, a szerzej - za dalsze funkcjonowanie spółki SKM – podsumował marszałek Mieczysław Struk.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.