Pojedyncze egzemplarze typów ZNTK 207M i Kolzam 208M zostaną zachowane. Przewozy Regionalne nie zadecydowały jeszcze o ich dalszym losie. Autobusy szynowe chciałoby natomiast pozyskać Stowarzyszenie Miłośników Kolei w Jaworzynie Sląskiej, które rozpoczęło organizację muzeum.
Wyprodukowane w latach 90. polskie autobusy szynowe, które stacjonują obecnie w Chojnicach, nie zostaną pocięte na złom. Jak poinformowało nas bowiem Stowarzyszenie Miłośników Kolei w Jaworzynie Śląskiej, pojazdy SA104/SA122-001 i SA102-001 zostały wpisane do rejestru zabytków, co przekreśla możliwość ich fizycznej likwidacji. Starania organizacji o zachowanie pojedynczych sztuk krótkich serii prototypowych szynobusów trwały ok. półtora roku.
Zabytkiem stał się egzemplarz w najlepszym stanie technicznym
– Na początku 2016 r. Stowarzyszenie Miłośników Kolei w Jaworzynie Śląskiej wystąpiło do spółki Przewozy Regionalne z propozycją zachowania do celów muzealnych dwóch pojazdów serii SA104/122 oraz SA101 [lub] SA102. PR nie były tym zainteresowane, wówczas zdecydowaliśmy się [więc] na próbę ich ochrony poprzez wpis do rejestru zabytków, co spotkało się [początkowo] z odmową i brakiem zainteresowania ze strony służb konserwatorskich. W międzyczasie spółka PR próbowała sprzedać pojazdy na złom – mówi Łukasz Romaniecki, prezes SMK Jaworzyna Śląska [próby sprzedaży SA104 miały miejsce w 2015 r. – przyp. kf].
Ostatecznie jednak w tym roku wszczęte zostało postępowanie prowadzone przez Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Gdańsku, które zakończyło się na początku września wpisem do rejestru. – Podczas wizji lokalnej w Sekcji Chojnickiej spółki Przewozy Regionalne, w której uczestniczył przedstawiciel naszej organizacji, do zachowania wybrany został pojazd SA102-002, ponieważ jest on w najlepszym stanie technicznym i wizualnym – ocenia Łukasz Romaniecki. SA104-001 to jedyny wyprodukowany egzemplarz serii.
PR nie podjęły decyzji ws. wykorzystania pojazdów
SMK chciałoby, by oba autobusy szynowe trafiły do będącego w fazie organizacji muzeum tworzonego przez stowarzyszenie na bocznicy Jaworzyna Śląska – Pastuchów. Stacjonuje tam już inny pojazd z podobnego okresu – SN81-004, który przed zmianą właściciela użytkowany był w łódzkim oddziale PR. – Spółka Przewozy Regionalne nie podjęła jeszcze decyzji co do przeznaczenia wspomnianych pojazdów – stwierdza jednak Dominik Lebda, specjalista ds. public relations w Biurze Zarządu i Rozwoju Kadr Przewozów Regionalnych. Przedstawiciel przewoźnika potwierdził natomiast fakt wpisu SA104-001 i SA102-002 do rejestru zabytków.
Autobus szynowy SA102-002 to przedstawiciel rodziny pojazdów ZNTK 207M. Na przełomie lat 80. i 90. ówczesne PKP planowało zamówienie olbrzymiej partii lekkich wagonów tego typu w celu obsługi linii o mniejszych potokach podróżnych. Ostatecznie zamiast 220 sztuk poznańskie Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego wyprodukowały tylko sześć – trzy dwuczłonowe (SA101) i trzy trójczłonowe (SA102). Podobną genezę powstania ma pojazd SA104-001 (Kolzam 208M). To rozwinięcie konstrukcyjne niezbyt udanego modelu SN81, który również został stworzony w zakładach w Raciborzu. W związku z trudną sytuacją gospodarczą lat 90. kolej zamówiła tylko jeden egzemplarz serii – wyprodukowany w 1995 r.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.