Fot. Skanska Linia nr 97 na odc. Skawina - Sucha Beskidzka
Inwestycje PKP PLK za ponad 230 mln zł ma skrócić o kwadrans podróże do Zakopanego. Przy okazji prac remont przejdzie także 9 stacji i przystanków między Skawiną a Suchą Beskidzką. Teraz zarządca infrastruktury otworzył koperty na prace na linii kolejowej nr 97. Chętnych jest 7 podmiotów.
PLK prowadzą przetarg, który składa się z dwóch zadań. Jednym z nich są „Prace na odcinku linii kolejowej nr 97 Skawina – Sucha Beskidzka”, zaś drugim zadaniem jest zaprojektowanie robót dla „Budowy łącznicy w Kalwarii Zebrzydowskiej w ciągu linii nr 97 Skawina – Żywiec i nr 117 Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona – Bielsko-Biała”.
Projekt realizowany ze środków budżetowych ma w konsekwencji pozwolić na skrócenie czasu przejazdu o około 16 minut między Krakowem Płaszowem a Suchą Beskidzką. Prace usprawnią ruch kolejowy, a swym zakresem obejmą m.in. kompleksową wymianę ponad 35 km torów oraz urządzeń sterowania ruchem kolejowym, przebudowę blisko 100 obiektów inżynieryjnych, w tym 6 mostów (m.in. w Skawinie, w Przytkowicach, w Kalwarii Zebrzydowskiej) i 2 wiaduktów (Wola Radziszowska i Stryszów). Poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym zwiększy przebudowa kilkunastu skrzyżowań drogi z torem.
W ramach zadania na linii nr 97, zaprojektowana zostanie również łącznica kolejowa w Kalwarii Zebrzydowskiej, między liniami: Skawina – Żywiec i Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona – Bielsko Biała, która po realizacji ułatwiłaby ruch pociągów. Zakończenie prac ma nastąpić w 2020 r. Na wykonanie zadania pierwszego wykonawca będzie miał 1000 dni od dnia podpisania umowy, zaś na wykonanie łącznicy – 650 dni.
Do przetargu stanęło siedem podmiotów. PKP PLK przygotowały budżet w wysokości 289 mln zł brutto. Wszystkie oferty mieszczą się w zakładanej kwocie. Wszyscy w dokumentacji zawarli 72-mioesięczny termin gwarancji i zapewnienie, że 90% personelu wykonawcy to pracownicy zatrudnieni w oparciu o umowę o pracę. Wszystko wskazuje zatem na to, że to cena przesądzi o wygranej. Najtańszą ofertę złożyło konsorcjum firm Fewaterm z Gromnika i Przedsiębiorstwo Usługowo Handlowe Rajbud z Szymbarka. Ich propozycja wynosi 218,3 mln zł brutto.
Do przetargu stanęli również Trakcja PRKiI (230,8 mln zł brutto), konsorcjum firm Track Tec Construction z ZUE (277,9 mln zł brutto), czeskie OHL ZS (255,8 mln zł brutto), Torpol (240 mln zł brutto), austriacki Swietelsky Rail (232,3 mln zł brutto) oraz Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej w Krakowie (236,6 mln zł brutto).
Inwestycja na odcinku Skawina – Sucha Beskidzka (linia nr 97), realizowana jest w ramach większego projektu o nazwie „ Prace na liniach do Zakopanego nr 97, 98 ,99, na odcinku Skawina – Sucha Beskidzka – Chabówka – Zakopane” o wartości 950 mln zł. Po zakończeniu wszystkich inwestycji PLK czas przejazdu w relacji Kraków – Zakopane skróci się o około 1 godz. i 20 minut, tj. z 3 godz. 30 min. do około 2 godzin i 15 minut.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.