Zgodnie z zapowiedziami, ogłoszony został pierwszy przetarg w kierunku utworzenia na Podkarpaciu Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej.
O powstaniu Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej informujemy już od ubiegłego roku. Przygotowania cały czas nabierają tempa. Pierwszym krokiem była zgoda radnych Sejmiku Województwa Podkarpackiego na
opracowanie studium wykonalności projektu. Później o szczegółach
opowiedział portalowi Transport-Publiczny.pl Marek Ustrobiński, zastępca prezydenta Rzeszowa.
W styczniu tego roku w urzędzie marszałkowskim został w tej sprawie
podpisany list intencyjny. Natomiast przed dwoma tygodniami na łamach portalu "Rynek Kolejowy" Departament Dróg i Publicznego Transportu Zbiorowego
zapowiedział rychłe ogłoszenie pierwszego przetargu. To właśnie się udało.
Wstępne opracowanie
Przetarg na opracowanie dokumentacji przedprojektowej dla projektu Studium Wykonalności Budowy Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej został ogłoszony przez podkarpacki urząd marszałkowski. Wykonawca zostanie wybrany na mocy kryterium ceny (90 proc.) i kryterium "Zdiagnozowane problemy i zagrożenia ze wskazaniem metody prewencyjnej lub naprawczej" (10 proc.) Na wykonanie zadania będzie 300 dni.
Ma ruszyć w 2020 r.Projekt PKA zakłada budowę nowej linii kolejowej do Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka o długości 5 km. Wzniesione zostaną nowe (14 obiektów) lub przebudowane istniejące 34 przystanki kolejowe na odcinkach Rzeszów – Strzyżów linii kolejowych nr 106, Kolbuszowa – Rzeszów linii nr 71 oraz Dębica – Rzeszów – Przemyśl linii nr 91.
Planowana jest także budowa lub przebudowa chodników oraz dróg dojazdowych do przystanków. Powstaną również parkingi park&drive. Niewykluczone są inwestycje w infrastrukturę dworcową, o ile ta jest własnością jednostek samorządu terytorialnego.
Projekt zakłada również zakup 12 jednostek taboru kolejowego oraz budowę zaplecza technicznego PKA wraz z myjnią dla pojazdów szynowych. Koszt projektu szacuje się na 350 mln zł brutto. Więcej na jego temat
piszemy tutaj.