Rosyjskie Koleje poinformowały, że w 2016 roku udało im się przewieźć o 8,5% więcej pasażerów w ruchu transgranicznym poza Wspólnotę Niepodległych Państw, w porównaniu do roku 2015. W liczbach bezwzględnych to o 641 tysięcy pasażerów więcej.
Największy wzrost notowano w komunikacji pomiędzy Rosją a Niemcami, gdzie wynosi on 32,6% oraz w pociągach, które kursują do Francji – 30,2% i Włoch – 22,6% (w obecnym rozkładzie jazdy, podobnie jak w poprzednim, Rosjanie dojeżdżają do Paryża i Nicei przez włoski Mediolan i Genuę). Więcej pasażerów jest także w wagonach RŻD kursujących do Czech (19,4%), Polski (6,5%), Finlandii (5,7%) i Austrii (2,2%).
Rosjanie zauważają, że wzrost liczby pasażerów należy wiązać z nowym taborem, który pojawia się na trasach międzynarodowych. W pierwszej kolejności są to nowoczesne wagony sypialne produkowane wspólnie przez Twerską Fabrykę Wagonów i Siemensa. Od połowy grudnia pomiędzy Moskwą a Berlinem rozpoczął również kursowanie skład zestawiony z hiszpańskich wagonów Talgo, który dzięki automatycznemu systemowi zmiany rozstawu kół (różne szerokości toru w krajach WNP i na zachodzie Europy) przejeżdża dystans między stolicami w najkrótszym czasie w historii. Więcej na temat tego połączenia piszemy
tutaj.
W rozkładzie jazdy 2016/2017 RŻD dojeżdża do 11 krajów spoza Wspólnoty Niepodległych Państw: Niemiec, Francji, Polski, Austrii, Czech, Monako, Włoch, Finlandii, Chin, Mongolii, Korei Północnej.