NUMER 01-02/2020
NUMER 01-02/2020
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Kolej Polska – Litwa
szukaj
Śledź nas:

Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym. Czy rzeczywiście chodzi o otwarcie rynku?

| Jakub Madrjas 14.01.2020 53

Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym. Czy rzeczywiście chodzi o otwarcie rynku?
Fot. Marcin Kucięba, SM42.pl
- Krajowy rynek usług kolejowego transportu pasażerskiego zostanie otwarty na przewoźników z innych państw Unii Europejskiej - ogłosił dziś rząd, informując o przyjęciu projektu nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym. Nowelizacja nie jest nowa - prace nad nią rozpoczęto w pierwszej połowie ubiegłego roku. W opinii ekspertów, nie przyniesie ona przełomu w przewozach kolejowych.
Jak czytamy w rozesłanej przez Polską Agencję Prasową depeszy, "14 stycznia 2020 r. Rada Ministrów przyjęła przedłożony przez Ministra Infrastruktury projekt nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym oraz niektórych innych ustaw, który dostosowuje przepisy krajowe do prawa unijnego w zakresie przewozów kolejowych. Nowelizacja przewiduje, że polski rynek usług kolejowego transportu pasażerskiego zostanie otwarty dla przewoźników kolejowych z innych państw Unii Europejskiej, dzięki temu stanie się bardziej konkurencyjny".

Eksperci nie kryją zaskoczenia taką interpretacją zmian - jak wskazują, po polskich torach jeździ już przecież czeski Leo Express, zatem rynek, zgodnie z wymogami unijnymi, jest częściowo otwarty. Jak dodają, znakomita większość przewozów, zarówno zlecanych przez samorządy, jak i ministerstwo infrastruktury, została rozdysponowana za pomocą umów o maksymalnym, dziesięcioletnim zakresie. W praktyce zatem rynek zostanie otwarty dopiero w 2030 roku. I tego nie zmienia przyjęty dziś projekt. 

Projekt z maja ubiegłego roku


O co zatem chodzi? Przypomnijmy: Ministerstwo Infrastruktury prowadzi od ubiegłego roku trzy nowelizację ustawy o transporcie kolejowym. 9 stycznia 2020 r. posłowie przyjęli nowelizację ustawy o transporcie kolejowym, która wprowadza Program Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej Plus. To był druk o numerze UD530, o którym pisaliśmy tutaj. W konsultacjach publicznych jest projekt nowelizacji o nr UD534, dotyczący zmian w egzaminach na stanowisko maszynisty. W opracowywaniu pozostał projekt UC139 - i to on zdaniem ekspertów został przyjęty dziś przez rząd (informację tę potwierdzimy po publikacji druku na stronach Rządowego Centrum Legislacji).

Projekt ten został ogłoszony w maju 2019 roku. Ministerstwo postanowiło skrócić względem wymogów konsultacje społeczne - trwały one zaledwie tydzień. Tłumaczono to pośpiechem z powodu opóźnienia w dostosowywaniu polskiego prawa do przepisów unijnych, przyjętych pod koniec 2016 roku (termin wdrożenia upłynął 25 grudnia 2018 r.). Projekt do KPRM wpłynął jednak dopiero w grudniu. Teraz został przyjęty przez rząd, ale - o czym warto pamiętać - musi zostać przyjęty przez parlament. Nowe przepisy wejdą w życie w większości dwa miesiące po podpisaniu nowelizacji przez Prezydenta i publikacji w Dzienniku Ustaw.

O co chodzi w zmianach? 

Jak czytamy w informacji rządu, dzięki nowym przepisom ograniczona ma być możliwość wywierania wpływu na zarządcę infrastruktury przez przewoźników kolejowych (wymieniono PKP Intercity i PKP Cargo) lub podmioty sprawujące nad nimi kontrolę, poprzez zakaz łączenia określonych funkcji lub zajmowania stanowisk jednocześnie u zarządcy infrastruktury kolejowej i przewoźnika kolejowego. Ograniczona zostanie ponadto możliwość zlecania zadań zarządcy infrastruktury innym podmiotom. 

W nowelizacji zaproponowano m.in.: zakaz wzajemnego udzielania pożyczek pomiędzy zarządcą infrastruktury a przewoźnikiem, a także obowiązek prowadzenia przez zarządcę szczegółowej dokumentacji dotyczącej współpracy handlowej i powiązań kapitałowych z innymi podmiotami wchodzącymi w skład tego przedsiębiorstwa. Nowelizacja wprowadza też możliwość prowadzenia negocjacji w zakresie opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej oraz obowiązek współpracy i informowania innych zarządców infrastruktury, jeśli wystąpią zakłócenia, które mogą mieć wpływ na ruch transgraniczny. W projekcie zaproponowano tez zmiany w zakresie monitorowania punktualności oraz rekompensat należnych z tytułu opóźnienia pociągu.

Po przyjęciu przepisów, prezes Urzędu Transportu Kolejowego będzie m.in. uprawniony do żądania od zarządcy informacji o braku zdolności przepustowej infrastruktury kolejowej. UTK będzie sprawować nadzór nad negocjacjami, których przedmiotem są opłaty za dostęp do infrastruktury oraz nad zawieraniem i wykonywaniem umowy dotyczącej współpracy zarządcy infrastruktury i przewoźnika - podaje KPRM.

Strona społeczna zgłaszała szereg uwag

Jak informowaliśmy w czerwcu ubiegłego roku, mimo krótkiego czasu konsultacji społecznych swoje uwagi do projektu zdążyło przedstawić szereg podmiotów. Jednym z najczęściej zgłaszanych punktów było rozwinięcie przepisów dotyczących rozliczeń z tytułu opóźnień pociągów. Przewoźnicy obawiali się obwiniania przewoźników przez zarządcę infrastruktury o wszystkie opóźnienia. Organizacje (w tym Railway Business Forum) zgłaszały też m.in. groźbę ograniczenia dostępu do infrastruktury usługowej. 

Jak czytamy w raporcie z konsultacji społecznych, uwzględniono jedynie kilka uwag: na przykład usunięto punkt dyskryminujący zarządców infrastruktury wąskotorowej, a na wniosek PKP PLK dodano zaś obostrzenie, że informacje szczególnie chronione nie mogą być przekazywane innym podmiotom. Cześć wniosków stała się z kolei bezprzedmiotowa po zmianach w projekcie ustawy.






Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (43863)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (43863)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2020
NUMER 01-02/2020
Tematem najnowszego numeru jest kolej pomiędzy Polską a Litwą. W raporcie m. in. rozmowa z ministrem Jarosławem Narkiewiczem, opis miliardowych inwestycji w infrastrukturę w tym kraju, harmonogram budowy Rail Baltiki i obecny stan połączeń pomiędzy krajami. Polecamy również raport dotyczący rosnącego problemu z liczbą maszynistów.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5