PKP PLK ogłosiły właśnie przetarg na przebudowę nieczynnej od dwudziestu lat stacji Warszawa Główna Osobowa. Inwestycja ma być gotowa za dwa i pół roku. Według wcześniejszych zapowiedzi, kończyć bieg na tej stacji mają przede wszystkim pociągi z kierunku Radomia. Nowy przystanek ułatwi też organizację ruchu w czasie przebudowy linii średnicowej, choć przedstawiciele PKP PLK podkreślają, że jego powstanie nie jest warunkiem koniecznym dla sprawnego przeprowadzenia prac.
Przetarg na budowę stacji Warszawa Główna Osobowa ogłoszono w systemie projektuj i buduj, a to oznacza, że przyszły wykonawca będzie musiał wykonać dokumentację projektową, a potem uzyskać wszelkie niezbędne decyzje i pozwolenia, tak by móc w późniejszym etapie przystąpić do prac budowlanych. Prace odbywają się w ramach projektu dofinansowanego z POIiŚ-u pod nazwą „Prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Zachodnia”.
PKP PLK oszacowały, że podstawowy zakres prac wyniesie 69 mln zł netto. Wykonawca będzie miał maksimum 29 miesięcy na wykonanie wszystkich prac. Premiowane będą najtańsze oferty – 60%, a także skrócenie terminu realizacji – 20% oraz doświadczenie koordynatora projektu – 20%. Wadium w tym zamówieniu wynosi 2 mln zł. Dodatkowo oferenci muszą wykazać się w okresie ostatnich 5 lat przed upływem terminu składania ofert wykonali dwa zadania – każde w systemie „projektuj i buduj”, o wartości minimum 50 mln zł netto, polegające na budowie lub przebudowie stacji kolejowej wraz z budową lub przebudową minimum 2 torów głównych i minimum 20 rozjazdów. Składanie ofert trwa do 12 czerwca do godz. 10.
Stacja na nowoStacja Warszawa Główna Osobowa przeznaczona będzie do obsługi zespołów trakcyjnych oraz składów zestawionych z wagonów i lokomotywy. Istniejący układ torowy i peronowy jest nieczynny i przeznaczony do rozbiórki. Tory zostaną położone na nowo, natomiast wykonawca przedstawi PKP PLK – w miarę możliwości technicznych – koncepcję wydłużenia nowych peronów do 350 m. Projektowana ich wysokość będzie standardowa i wyniesie 0,76 m nad główką szyny. W zakresie zadania przewidziano budowę dwóch dwukrawędziowych peronów i pięciu torów. Pomiędzy peronami nr 1 i 2 znajdzie się tor manewrowy – nr 5 – dla lokomotyw objeżdżających składy wagonowe. Do ostawiania pociągów kończących bieg przewidziano tory nr 101 i 103.
Mat. PKP PLK
Nowa stacja kolejowa zaprojektowana będzie na obecnym poziomie zbliżonym do linii średnicowej. Wykonawca będzie musiał uwzględnić również miejscowe obniżenie głowicy rozjazdowej na głębokość ok. 1 m względem obecnego poziomu dla późniejszego przeprowadzenia wiaduktu drogowego na wysokości ul. Spiskiej, łączącego Al. Jerozolimskie z ul. Kolejową i dalej z ul. Karolkową.
Ponadto układ torowy od strony południowej ma być tak zaprojektowany, aby zapewnić w przyszłości możliwość dosunięcia projektowanych torów linii średnicowej do torów stacji Warszawa Główna. PKP PLK wnoszą również o konieczność zapewnienia możliwości późniejszej budowy ściany oporowej zabezpieczającej odsłonięty nasyp podczas przebudowy stacji Warszawa Główna bez zamykania któregokolwiek z torów stacyjnych.
Zwarty węzeł komunikacyjnyW zakresie inwestycji znalazła się także budowa kładki dla pieszych łącząca od strony zachodniej perony stacji Warszawa Główna z ul. Kolejową oraz Al. Jerozolimskimi. Piesi będą mieli przestrzeń o szerokości 3 m. Znajdzie się na niej również ścieżka rowerowa o szerokości 2,5 m. Konstrukcja zyska zadaszenie i będzie przystosowana dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się.
W założeniach znalazł się zapis, że układ dróg dojścia do peronów ma być jak najlepiej dopasowany do istniejących i planowanych przystanków innych środków transportu miejskiego w okolicy Warszawy Głównej. W tym rejonie planuje się powstanie zwartego węzła komunikacyjnego, dającego możliwość sprawnego i szybkiego przemieszczania się podróżnych w jego obszarze. Wejścia na perony mają powstać od strony wschodniej od ul. Towarowej, natomiast ze strony zachodniej powstanie zejście z kładki, która ma biec od ul. Kolejowej do Alei Jerozolimskich.
Mat. PKP PLK
Układ torowo-peronowy od wschodniego czoła peronów w kierunku zachodnim, na długości 150 m ma zostać zadaszony. Na pozostałej długości peronów planuje się wiatę ciągłą. Od wschodniego czoła peronów do jezdni ul. Towarowej powstanie z kolei plac dworcowy, który dodatkowo zyska zadaszenie. Znajdzie się na nim m.in. miejsce postoju taksówek oraz parking Kiss&Ride z miejscami dla 15 samochodów. PKP PLK planują w tym miejscu również miejsce dla stacji rowerów publicznych, stojaki dla rowerów.
Wykonawca w ramach zamówienia ma wykonać również wizualizacje 2D oraz 3D części wspomnianych obiektów użyteczności publicznej – peronów i kładek dla pieszych oraz placu dworcowego między jezdnią ul. Targowej a peronami. W ramach zadania planuje się również budowę tymczasowej nastawni do sterowania stacją Warszawa Główna. Docelowo stacja ta ma być sterowana ze stacji Warszawa Zachodnia, gdy powstanie tam LCS. Koncepcja przewiduje m.in. zachowanie budynku starego dworca.
Nieczynna od 20 latStacja Warszawa Główna Osobowa obsługiwała pociągi dalekobieżne do roku 1976. W latach 1976-97 odprawiano tutaj już tylko tabor elektryczny w kierunku Warki, Radomia, Skarżyska Kamiennej i Kielc. W 1997 roku podjęto decyzję o całkowitym wstrzymaniu ruchu pasażerskiego na stacji. Obecnie tory w większości porośnięte są krzewami i drzewami. Stacja położona jest na linii nr 23, która umożliwia kierunkowy wjazd z części dalekobieżnej stacji Warszawa Zachodnia.