Zarządca infrastruktury PKP PLK wystartował z długo oczekiwanym projektem modernizacji połączenia Poznań – Szczecin. Przygotowania do inwestycji potrwają ponad dwa lata. To jeden z najważniejszych przetargów PKP PLK w ostatnich miesiącach.
Przy modernizacji linii kolejowej E59 na odcinku Poznań Główny – Szczecin Dąbie PKP Polskie Linie Kolejowe odchodzą od stosowanego w ostatnich latach systemu „projektuj i buduj”. Jego stosowanie przyśpiesza proces inwestycyjny, co było ważne z powodu opóźnionego startu projektów w perspektywie finansowej 2007–2013, ale podnosi ryzyko inwestycyjne. Na linii E59 najpierw wykonane zostaną prace projektowe.
Przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej i uzyskanie decyzji administracyjnych właśnie wystartował. Zamówienie podzielone jest na trzy części, obejmujące odcinki od Poznania do Wronek, następnie do Dobiegniewa, a ostatni – do stacji Szczecin Dąbie.
Prędkość do 160 km/h
Odcinek E59 Poznań Główny – Szczecin Dąbie to linia magistralna, zelektryfikowana, pasażersko-towarowa, dwutorowa. Zły stan techniczny linii powoduje konieczność modernizacji połączenia. Obecnie maksymalna prędkość rozkładowa pociągów pasażerskich na linii E59 wynosi 140 km/h, jednak w wielu przypadkach konieczne było zastosowanie ograniczeń prędkości.
Modernizacja przewiduje zwiększenie prędkości do 160 km/h na odcinkach Poznań POD (Jeżyce) – Wronki oraz Dobiegniew – Szczecin Dąbie i przywrócenie pierwotnych parametrów linii, tj. prędkości 120- 130 km/h na odcinku leżącym na obszarze Puszczy Noteckiej i Puszczy Drawskiej: oraz na odcinku Wronki – Dobiegniew. Ponadto, odcinek Wronki – Dobiegniew należy zaprojektować w ten sposób, aby pozostawić w przyszłości możliwość podniesienia prędkości do 140-150 km/h.
Bez unijnego dofinansowania, bez dominacji ceny
Kosztorys inwestorski ustalony został na 50 mln zł, plus 25 mln zł ewentualnych zamówień uzupełniających. Termin realizacji kontraktu będzie wynosić ponad dwa lata – dokładnie 810 dni. Otwarcie ofert nastąpi 13 marca.
Co ważne, przygotowania do modernizacji linii Poznań – Szczecin nie będą dofinansowane ze środków unijnych. Kolejną istotną informacją jest to, że wykonawcy zostaną wybrani na podstawie kryterium ceny i jakości, z czego cena zdecyduje o wyborze tylko w 60% a jakość oferty aż w 40%.
Więcej informacji o przetargu w Monitorze! Zapraszamy do naszego nowego serwisu!