PKP PLK rozpoczynają Wielką Ofensywę Inwestycji Kolejowych (WOIK). Efektem ma być blisko dwukrotny wzrost prędkości dla przewozów towarowych, spójna sieć połączeń i wzrost konkurencyjności transportu kolejowego. Tylko w 2015 r. PLK ogłoszą przetargi na 11 mld zł. Kontrakty ze środków nowej perspektywy UE zaplanowano według usprawnionych procedur, przy lepszej współpracy z wykonawcami.
Głównym celem Wielkiej Ofensywy Inwestycji Kolejowych jest poprawa warunków przewozu towarów, uzyskana dzięki dwukrotnemu podniesieniu średniej prędkości pociągów oraz spójna sieć połączeń kolejowych o parametrach odpowiadających potrzebom przewoźników. Remonty szlaków towarowych, wyjazdów ze Śląska czy dojazdów do portów, są możliwe dzięki działaniom Polskich Linii Kolejowych realizowanym zgodnie z przyjętą strategią.
WOIK określa zasady współpracy z wykonawcami
– Wielka Ofensywa Inwestycji Kolejowych to dwanaście punktów. Jedenaście z nich dotyczy zasad współpracy z wykonawcami, dwunasty – poprawy stanu infrastruktury dla przewoźników towarowych. To nasz strategiczny cel. Dzięki WOIK będziemy mogli sprawnie zrealizować stawiane przed zarządcą infrastruktury zadanie: do 2023 r. efektywnie wydać 67 mld zł na polskie tory tak, aby przez kolejne dziesięciolecia kolej była konkurencyjnym i dochodowym środkiem transportu – mówi Andrzej Filip Wojciechowski prezes PKP Polskich Linii Kolejowych SA.
Gwarancją sprawnej realizacji WOIK jest m.in. wprowadzenie przetargów dwustopniowych czy dodatkowe, poza ceną, kryteria oceny ofert. Dzięki temu realizacja zadań obarczona jest mniejszym ryzykiem ze strony wykonawcy. Ponadto dla wykonawców inwestor przygotował szereg rozwiązań wspomagających funkcjonowanie na wymagającym rynku: zaliczki na kontrakt (przedpłaty), zapłatę za materiały na placu budowy, płatności częściowe za wykonane prace.
Istotna także jakość materiałów i prac
Obowiązek przygotowania profesjonalnych harmonogramów realizacji projektu oraz efektywniejsze monitorowanie inwestycji ogranicza opóźnienia prac. Inwestycje są w większym stopniu skoordynowane z rozkładem jazdy, co usprawnia realizację prac oraz prowadzenie ruchu pociągów. PLK gwarantują bardzo dobrą jakość prac w trakcie WOIK. Obecnie inwestor korzysta z 16 laboratoriów jakościowych GDDKiA. W pierwszym półroczu 2015 roku wykonano 1,5 tysiąca badań jakości, lecz wraz ze wzrostem skali inwestycji, przewidywany jest 10-krotny wzrost liczby badań. Dlatego PLK kupuje 12 mobilnych laboratoriów do kontroli inwestycji oraz zbuduje Centralne Laboratorium Badawczo – Rozwojowe, które usprawni kontrole jakości inwestycji i poszerzy katalog badań.
Poszerzenie rynku i współpraca z wykonawcami. PLK wprowadza nową formę dialogu z uczestnikami procesu inwestycji kolejowych i tworzy radę z udziałem firm i liderów branży kolejowej, którzy podzielą się doświadczeniami w zakresie usprawnienia procesu inwestycyjnego. PLK zabiega także o poszerzenie rynku wykonawców przez aktywną promocję oraz nawiązywanie kontaktów z partnerami zagranicznymi.
5 obszarów inwestycyjnych
Konsekwentne działania w ramach Wielkiej Ofensywy Inwestycji Kolejowych przyniosą skokową poprawę warunków dla przewoźników towarowych. To oni są kluczowym partnerem biznesowym zarządcy infrastruktury. Transport towarów koleją jest bezpieczny, ekologiczny i będzie bardziej konkurencyjny.
Wielka Ofensywa Inwestycji Kolejowych to 12 działań w 5 obszarach inwestycyjnych:
-
Usprawnienie przetargów
-
Poprawa współpracy z wykonawcami
-
Profesjonalizacja PKP PLK
-
Tarcza PKP PLK
-
Rewolucja w przewozach towarowych
Okiem Eksperta – Niech im wystarczy determinacji
Dlaczego proces inwestycyjny na kolei wygląda źle? Zamawiający, po stoczeniu w ostatnich latach swoistej bitwy z wykonawcami, na której przegrały wszystkie strony, bardzo dobrze zdiagnozował problemy. Spojrzał za naszą zachodnią granicę i słusznie próbuje tworzyć system zamówień publicznych na wzór kolei niemieckich. Na rynku, na którym głównym kryterium była cena, nikt nie inwestował w rozwój. Bez progów mogła startować każda „firma teczka”, niemająca w Polsce ani sprzętu, ani wykwalifikowanej kadry. Polskie podmioty, które proponowały realne ceny, stanęły na skraju bankructwa. Przegrywając przetargi musiały realizować kontrakty jako podwykonawcy na ujemnych marżach. Wielu nie przetrwało. Co to oznacza dla PLK? Wielkie ryzyko niewykorzystania funduszy unijnych na bardzo dobrze przygotowany program inwestycyjny.
Mam szczerą nadzieję, że wskazane zapowiedzi wejdą lada dzień w życie, a ich autorom, młodym ludziom zarządzającym od niedawna PKP PLK, starczy determinacji, aby ucywilizować proces inwestycyjny na kolei.
Oczywiście otwarte jest powiedzenie, że diabeł tkwi w szczegółach i dopóki nie ma twardych warunków przetargowych i kontraktowych należy wierzyć, iż bardzo pozytywne zapowiedzi zostaną potwierdzone w dokumentach.
Janusz Zubrzycki, dyrektor zarządzający Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.
Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.